Door het dieselschandaal van Volkswagen ligt de hele auto-industrie onder een vergrootglas. Omdat mogelijk ook andere merken bij het schandaal zijn betrokken, wil het ministerie van Infrastructuur en Milieu dat de autobranche zijn verantwoordelijkheid neemt.
De fraude betekent een diepe deuk in het imago van de auto-industrie. Afgelopen week moest de Nederlandse Volkswagenimporteur Pon bij het ministerie op het matje komen om uitleg te geven over de sjoemelsoftware. Een vertegenwoordiger van de Rai Vereniging, de belangenbehartiger van de autobranche, was daar ook bij aanwezig.
In Nieuwsuur reageert Steven van Eijck, voorzitter van de Rai Vereniging. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout vertelt over de machtige auto-lobby in Brussel.
Teruggeroepen
Het ministerie wil onder meer weten welke en hoeveel auto's er in Nederland rijden met de geïnstalleerde software en of andere merken zich mogelijk ook schuldig hebben gemaakt aan corruptie.
Volkswagenimporteur Pon is gestopt met de verkoop van dieselauto's in Nederland waarmee mogelijk is gesjoemeld. Ook worden 160.000 auto's van Volkswagen teruggeroepen die zijn uitgerust met de software waarmee uitstoottests zijn gemanipuleerd.
Machtige lobby
Het schandaal laat zien hoe groot de invloed van de auto-lobby is. Al jaren krijgt de sector het voor elkaar om de invoering van betere en betrouwbaardere uitstoottesten te dwarsbomen. Dat doen ze met succes. De huidige testen stammen uit de jaren 70.
Europarlementariër Bas Eickhout maakt zich al jaren hard voor een strengere aanpak van de auto-industrie. "Tijdens elk wetgevingsproces in Brussel zit de auto-industrie ook aan tafel en onderhandelen mee over normen of testen. Daarnaast proberen ze in het Europees parlementen hun amendementen in te dienen", zegt Eickhout.
"Elke keer weten lobbyisten het te voorkomen dat die testen aangepast worden." In Brussel zijn 240 lobbyisten voor de auto-industrie actief.
Tegengehouden
De uitstoot-testen zijn al langer onderwerp van gesprek, maar sinds er frauduleuze software in auto's van Volkswagen werd gevonden staat het onderwerp boven aan de Brusselse agenda. Al in 2007 werd gesproken over nieuwe testen, maar ook die zijn door de lobby tegengehouden.
Volgens Eickhout is vooral de Duitse auto-industrie oppermachtig. Het is moeilijk voor politici om tegenwicht aan de autosector te bieden. Omdat de Duitse economie gebaat is bij de auto-industrie zijn Duitse politici daar ook gevoelig voor.