NOS Nieuws

De gevolgen van het VW-schandaal voor Nederland

De Duitse minister van Verkeer heeft gezegd dat Volkswagen ook in Europa geknoeid heeft met emissietests van dieselauto's. Wat kunnen in Nederland de gevolgen zijn van ‘dieselgate’, zoals het schandaal rond Volkswagen in de VS al heet?

Volgens gegevens van branche-organisatie RAI Vereniging reden er begin dit jaar 8.192.570 personenauto’s rond in Nederland. Daarvan hadden er 1.366.736 een dieselmotor. Van de auto’s die afgelopen jaar verkocht werden, was 27 procent een dieselauto.

De fraude van Volkswagen heeft vooralsnog alleen betrekking op dieselauto’s met een motor van het type EA189. Die is te vinden in de modellen Beetle, Golf, Jetta en Passat die sinds 2009 gebouwd zijn. Ook in de Audi A3 is die motor gemonteerd. Volgens Duitse media zou het ook om de Audi-typen A1, A4 en A6 gaan, maar dat heeft het bedrijf nog niet bevestigd.

Alleen Volkswagen en importeur Pon weten hoeveel wagens met een EA189-motor in Nederland rondrijden en die willen daar niets over zeggen.

Half miljoen

De RAI Vereniging houdt samen met de Bovag bij hoeveel auto’s van elk type er op de Nederlandse wegen rijden. Volgens hen reden er begin dit jaar 439.574 Volkswagens Beetle, Golf, Jetta, Passat en Audi's A3 rond. Hoeveel daarvan de nieuwere diesels zijn met de nu omstreden motor erin, is niet duidelijk.

Volkswagen verkoopt in verhouding meer dieselauto’s dan andere merken, denkt Tom Huyskens van de Bovag. "Waar dat vanaf hangt, is in hoeverre een merk populair is op de zakelijke markt." Diesel rijden is financieel gunstig bij de hogere kilometertallen die zakelijke automobilisten vaak afleggen.

"Volkswagen is bovenmatig populair als leaseauto, dus het is aannemelijk dat er ook afgelopen jaren een groter dieselaandeel is geweest onder de verkopen", stelt Huyskens.

De vraag is of consumenten de dieselauto’s van Volkswagen nu massaal laten staan. In Nederland zijn er 149 officiële Volkswagendealers en servicepunten. Of zij zich zorgen moeten maken is niet duidelijk: alle communicatie verloopt via importeur Pon. En die wil daar nog niets over zeggen.

"Ik kan alleen melden dat wij rotsvast vertrouwen hebben dat de VW Groep dit op efficiënte en transparante wijze aanpakt", aldus Pon-woordvoerder Ard van den Eijnde.

Bekentenis

Zelfs als de frauduleuze software in Nederlandse auto’s zit, wil dat nog niet zeggen dat die ook altijd gebruikt wordt om de uitstoot te manipuleren, benadrukt Huyskens van de Bovag. "Wat wij tot nu toe hebben begrepen, is dat de software vooral bedoeld is om de emissietests in de VS te beïnvloeden."

En die tests daar zijn heel anders dan hier, aldus Huyskens. "Daar is de focus vooral op stikstof, NOx, hier vooral op kooldioxide en op brandstofverbruik. Dus het is de vraag of als die software erin zit, die daar dan ook voor gebruikt wordt."

Tegelijk kan blijken dat de manipulatie door VW verder reikt dan nu bekend is. De EA189-motor is een tweeliter dieselmotor, de TDi 2.0. Huyskens: “Ik heb berichten gehoord dat ze in Amerika nu ook de TDi 3.0 gaan onderzoeken, maar dat is nog niet zeker.”

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl