Weinig verrassingen bij Apple-presentatie
Door techredacteur Nando Kasteleijn
Apple doet een poging om zijn verkoopsuccessen van vorig jaar te herhalen. Tijdens een presentatie in San Francisco zijn nieuwe iPhones, een nieuwe Apple TV en een grotere iPad gelanceerd. Maar de producten zijn niet ingrijpend anders dan hun voorgangers. De presentatie maakte door het gebrek aan verrassingen geen indruk op beleggers, op Wall Street leverde het aandeel Apple vandaag bijna 2 procent in.
Bij de nieuwe telefoons, de 6s en de 6s Plus, zit de belangrijkste verandering aan de binnenkant. Beide toestellen beschikken over 3D Touch, een technologie die werkt op basis van drukgevoeligheid en enigszins te vergelijken is met de rechtermuisklik.
Voortaan merken de iPhones het verschil tussen drukken en tappen. Hierdoor kun je bij harder drukken in een app of via het startscherm sneller naar een bepaalde functie gaan. Deze technologie is al langer beschikbaar in Android, maar wordt daar nog niet op grote schaal gebruikt. Apple is de eerste fabrikant die dat wel gaat doen.
Daarnaast hebben de iPhones een betere processor gekregen, is de vingerafdruktechnologie verbeterd en heeft de camera een upgrade gekregen.
Verkoopsucces iPhone
De iPhone is al jaren het best verkopende product van Apple. De iPhone 6, die vorig jaar uitkwam, werd in de laatste drie maanden van 2014 maar liefst 74,5 miljoen keer verkocht. Het leverde Apple een winst van 18 miljard dollar op. Apple hoopt het succes van de 6 met de 6s te kunnen evenaren.
Het succes van de iPhone 6 kwam onder andere door China, waar de vraag naar luxe telefoons de afgelopen jaren aldoor toenam. Maar die weg lijkt ten einde. "De verkoop van smartphones neemt hier af", vertelt NOS-correspondent Marieke de Vries. "Dat komt vooral door de verzadiging, iedereen heeft inmiddels een telefoon."
Het is dus maar zeer de vraag of Apple dit najaar inderdaad zijn verkoopsucces van 2014 in China en het Westen kan evenaren. Ongetwijfeld hoopt het Californische bedrijf dat de nieuwe 3D Touch-technologie consumenten zal overhalen toch maar weer een nieuwe iPhone te kopen.
Praten tegen je televisie
Verder is er een nieuwe versie van de Apple TV, die jaren gold als de ‘hobby’ van Apple. Een klein vierkant kastje dat kan worden aangesloten op een tv met een hdmi-aansluiting.
Een van de opvallendste nieuwe functies is dat het apparaat primair werkt via spraakbesturing. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de virtuele assistent Siri. Dit is een computergestuurde stem die vragen kan omzetten in zoekopdrachten. Voortaan kun je via een afstandsbediening Siri op de Apple TV activeren en zoekopdrachten laten uitvoeren. De functie is voorlopig nog niet beschikbaar in Nederland.
De software die met het tv-kastje wordt meegeleverd bevat ook een app store. Daardoor kunnen ontwikkelaars apps gaan maken voor het apparaat, net als dat bij de iPhone en de iPad kan. Daarnaast heeft Apple een nieuwe afstandsbediening die tevens kan dienen als console voor het spelen van games. Apple hoopt onder meer dat de nieuwe Apple TV een interessant apparaat voor casual gamers wordt, mensen die zo nu en dan een spel willen spelen.
Ik vraag me af in welke behoefte de Apple TV voorziet.
David Nieborg, game-expert van de Universiteit van Amsterdam, betwijfelt of de Apple TV veel gebruikt gaat worden om spelletjes te spelen. “Ik ben een beetje sceptisch over de Apple TV als game-apparaat. Ik vraag me af in welke behoefte de Apple TV voorziet. Hardcore gamers gebruiken vaak een Xbox of een Playstation en casual gamers hebben vaak genoeg aan een iPhone of een iPad."
'Er is wel draagvlak'
Joost Rietveld, professor aan de Rotterdam School of Management, stelt daartegenover dat er waarschijnlijk wel veel ontwikkelaars zijn die iets voor de Apple TV willen bouwen.
“Apple’s platformen hebben een groot draagvlak. Als ontwikkelaars hun apps voor de iPhone en iPad makkelijk kunnen doorzetten naar de Apple TV denk ik dat je snel een hoop apps hebt voor dat apparaat."
Apple hoopte nog iets toe te voegen aan zijn televisiekastje, maar dat lukte tot nu toe niet. Het bedrijf werkt volgens geruchten hard aan een tv-dienst die als vervanger zou kunnen dienen voor je normale kabelabonnement. Maar de smartphonemaker heeft veel moeite om de tv-industrie van dit idee te overtuigen. De verwachting is nu dat een eerste versie van de dienst volgend jaar beschikbaar komt.
Er is ook kritiek op de Apple TV. De lancering wordt door critici gezien als mosterd na de maaltijd. Zo verkoopt concurrent Google al een tijdje de Chromecast, een vergelijkbaar alternatief dat ook nog eens een stuk goedkoper is: 35 euro. Daarnaast beschikken de Xbox en Playstation ook over steeds meer functies.
Grotere iPad
Ten slotte kondigde het bedrijf twee nieuwe tablets aan: de iPad mini en een grotere iPad, de iPad Pro. Apple verkoopt voor het eerst sinds de iPad 1 in 2010 weer een tablet-toetsenbord. Daarmee lijkt Apple het apparaat te willen positioneren als een soort hybride laptop, bruikbaar als laptop maar ook als grote tablet. Apple lijkt dit idee overigens te hebben overgenomen van Microsoft, dat al enkele jaren zijn Surface-tablet uitrust met een toetsenbord.
Daarnaast gaat Apple een zogenoemde stylus aanbieden, door het bedrijf zelf Pencil genoemd. Dat is opvallend, omdat oud-topman Steve Jobs het idee van zo'n stylus in 2007 op het podium afschoot. De prijs van het pennetje valt overigens ook op, Apple vraagt er maar liefst 99 dollar voor. Tel daar de goedkoopste iPad Pro, 799 dollar, en het losse toetsenbord van 169 dollar bij op en je hebt de prijs van een MacBook.
In 2012 en 2013 ging het enorm goed met de iPad-verkopen, maar sinds het laatste kwartaal van vorig jaar zwakt die groei af. Dat heeft waarschijnlijk twee oorzaken. In tegenstelling tot de iPhone, waarbij consumenten elk jaar of elke twee jaar graag een nieuwe versie kopen, gaan iPads langer mee, gemiddeld drie tot vier jaar. Daardoor verdient Apple daar minder aan. Daarnaast lijkt de behoefte aan bijvoorbeeld de iPad mini minder te zijn geworden door de komst van grotere smartphones.
Toch waarschuwt een krant als The Wall Street Journal ervoor om de iPad nog niet af te schrijven. Na de iPhone blijft de iPad het best verkopende Apple-product en heeft de tablet nog altijd het grootste marktaandeel.