Het was vanavond de avond waar veel Apple-watchers het hele jaar naar uitkijken. Maar wat viel op? Techredacteur Nando Kasteleijn volgde de presentatie.
Directeur Tim Cook zou met 'monster announcements' komen. Is dat ook gelukt?
"Het is een tikkeltje overdone. Die term had vorig jaar bij de aankondiging van de Apple Watch beter gepast. Zie het als pr-taal, een stukje marketing, iets waar Apple goed in is. Ze zijn gewend om tijdens presentaties veel bijvoeglijke naamwoorden te gebruiken. Daar moet je even doorheen prikken."
Wat is je opgevallen?
"De iPad Pro. Er bestaan al twee iPads: een grote en kleine variant. De iPad Pro is met zijn 13 inch nu de grootste, zelfs groter dan de kleinste Macbook. Apple hoopt met het model een groep professionals te bereiken, zoals mensen in de zorg en grafische vormgevers."
"Apple heeft voor de iPad Pro ook een toetsenbord gemaakt die je teven als cover kunt gebruiken. Hiermee aapt Apple Microsoft na, dat dit al eerder deed bij hun Surface-tablets. Opvallend, want we zijn van Apple gewend dat ze niet zoveel naar de concurrentie kijken en doen wat ze zelf denken dat goed is. In dit geval lukte dat dus niet. Het curieuze is waarschijnlijk dat 'ie nog beter zal verkopen dan de Surface, terwijl het dus niks nieuws is. De kracht van Apple is namelijk de marketing. Het is een mooi, sexy product, maar niet vernieuwend."
"De ontwikkelingen bij Apple TV. Er zit spraakherkenning in, dat is een toffe functie en er kunnen via het kastje games worden gespeeld. Het is een stukje innovatie, maar als je vergelijkt met wat er al is, valt alleen de spraakbesturing echt op."
"Wat mij het meeste opviel: 3D Touch. Dat is een technologie die werkt op basis van drukgevoeligheid. Eenvoudiger gezegd: de telefoon geeft je bepaalde opties, afhankelijk van hoe hard jij op je scherm drukt. Zo kan het bijvoorbeeld zo zijn als je na het invoeren van een adres hard op je scherm drukt, je telefoon direct doorschakelt naar je navigatie. Die functie heeft de potentie om groot te worden."
Is het de bijeenkomst waarop je hoopte?
"Voor de kenners zat er weinig nieuws bij. Dat komt vooral doordat in de periode voorafgaand aan dit soort presentaties al heel veel bekend is. Dat gebeurt soms bewust om het publiek op te warmen. Met als gevolg dat er vaak tijdens dit soort presentaties weinig nieuwe dingen te zien zijn. Toch hopen we daar wel op. De nieuwe iPhones, iPad Pro en nieuwe Apple TV zijn ongetwijfeld stuk voor stuk goede producten die door miljoenen mensen zullen worden gekocht. Maar dat is tegenwoordig niet meer genoeg. Misschien zijn we wel een beetje verwend."
Wordt Steve Jobs gemist?
"Door een bepaalde groep zeker. Maar het is een beetje flauw om vier jaar na zijn dood die link nog te leggen. Als je kijkt naar de statistieken doet Apple het nog altijd heel erg goed. Daarnaast kijken financieel analisten vooral naar de iPhone, dat is toch het belangrijkste verkoopproduct van Apple. De iPad Pro is leuk, Apple TV is leuk, maar als er dit najaar 80 miljoen iPhones worden verkocht en van andere producten minder, is de kans alsnog groot dat de beurskoers stijgt. Geen ideale situatie, want als het succes van de iPhone een keer stopt, zit Apple wel met een probleem. Al is daar nog lang geen sprake van."