NOS Nieuws

Een klant met dementie: 'Niet gelijk oordelen'

  • Mattijs van de Wiel / NOS
    Albert Heijn in Doorn: de eerste dementievriendelijke winkel van Nederland
  • Mattijs van de Wiel / NOS
    In de personeelskeuken hangen posters met informatie en omgangstips
  • Mattijs van de Wiel / NOS
    Ook heeft het personeel een flyer gekregen
  • Mattijs van de Wiel / NOS
    De posters zijn gemaakt in samenwerking met Alzheimer Nederland

Dementievriendelijke winkel: die titel heeft het Albert Heijn-filiaal in Doorn vanaf vandaag, als eerste winkel in Nederland. Het personeel is opgeleid in het herkennen van dementie bij klanten. Ook hebben de medewerkers geleerd hoe ze met zulke klanten kunnen omgaan.

Het initiatief voor de cursus bij de Doornse supermarkt - iets dat staatssecretaris Van Rijn op veel grotere schaal voor ogen heeft - kwam van manager Nico Spierenburg. Hij doet vrijwilligerswerk bij een zorgboerderij en is geïnteresseerd in dementie. Spierenburg heeft in zijn winkel een paar keer per week te maken met demente klanten. "Zij vormen een wezenlijk deel van onze klantenkring", zegt hij.

De eerste stappen werden gezet nadat een man zonder te betalen de winkel was uitgelopen. Hij werd aangehouden voor winkeldiefstal. "Twee dagen later kwam zijn dochter bij ons", zegt Spierenburg. "Ze zei: mijn vader lijdt aan dementie. Dan ga je er op een andere manier naar kijken."

Pincode

Juist medewerkers van een supermarkt worden met verschijnselen van dementie geconfronteerd. Mensen die niet betalen, hun pincode vergeten of vier keer naar koffie vragen: het gebeurt allemaal.

Je hebt de neiging om je ongemakkelijk te voelen als iemand verward is of niet op een woord kan komen.

Nico Spierenburg, supermarktmanager

De winkelmedewerkers hebben nu geleerd hoe ze zulke mensen moeten benaderen. "Dat moet op een rustige manier", zegt iemand. "Je moet goed meedoen en zorgen dat je met z'n tweeën bent. En je moet oogcontact houden, zodat de klant weet dat je er echt voor hem bent."

'Niet gelijk oordelen'

Spierenburg: "Je hebt de neiging om je ongemakkelijk te voelen als iemand verward is of niet op een woord kan komen. We hebben geleerd dat we nog meer tijd moeten nemen voor een demente klant." Ook belangrijk volgens de manager: niet direct oordelen. In de personeelskeuken zijn posters opgehangen met omgangstips.

De praktijk in Doorn is precies waar staatssecretaris Van Rijn ook elders naartoe wil. Hij steekt 16 miljoen euro in een campagne om het begrip voor de ziekte te vergroten. "Je merkt dat er veel leed en onrust kan worden bespaard door dementie eerder te herkennen", zei Van Rijn vanochtend bij de NOS.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl