De druk op de FIFA neemt alleen maar toe. Grote WK-sponsors als Visa en Coca-Cola krabben zich flink achter de oren of ze nog wel door willen met de FIFA. De arrestaties van gisteren stralen niet echt lekker af op de bedrijven. Hoe moet je daar als bedrijf mee omgaan?
Creatieve types op het internet hebben de sponsors al aangepakt, vooral vanwege de erbarmelijke omstandigheden waaronder arbeiders in Qatar stadionsbouwen voor het WK van 2022. Photoshoppers hebben McDonald's bijvoorbeeld omgebouwd tot McZweepje.
De FIFA ligt natuurlijk al jaren onder vuur, dat is niet nieuw. Vorig jaar november haakten de grote sponsors Sony en Emirates al af, maar Adidas, Coca-Cola, VISA, en Hyundai bleven.
"Wat er nu gebeurt, is dat je het beeld krijgt dat de FIFA een criminele organisatie is", zegt merk- en imagodeskundige Rik Riezebos. "Je moet je dan bijna wel openlijk distantiëren, anders wordt je bedrijfsnaam meegenomen in het nieuws. Deze arrestaties kunnen wel het kantelpunt zijn. Het is nu zo openlijk. Je kan niet lijdzaam blijven toezien."
Maar wat moet je dan doen?
De vraag is dan natuurlijk: wat moet je doen als sponsor? "Het is niet zo makkelijk om eruit te stappen", zegt Riezebos. De FIFA is een hele machtige organisatie. Als je die sponsort, zit je in een netwerk. Stap je daaruit, dan verlies je misschien wel meer contracten dan alleen de FIFA."
Daarom zijn de grote bedrijven zelfs nu nog voorzichtig. Neem de laatste zin van het statement van VISA:
It is important that FIFA makes changes now (...) Should FIFA fail to do so, we have informed them that we will reassess our sponsorship.
Reassess, heroverwegen dus. Niet terugtrekken. "Daaraan zie je dat er op de achtergrond veel economische belangen spelen", zegt Riezebos. "Als ik ze zou adviseren, zou ik een plan maken voor de korte termijn en de lange termijn."
Op de korte termijn wil je heel simpel weten wat de impact is van je beslissing, vertelt Riezebos. "Wat kost het als we eruit stappen en wat kost het als we dat niet doen? Je kijkt hoeveel geld het kost als je eruit stapt, en je kijkt naar de imagoschade als je dat niet doet."
Riezebos denkt dat bedrijven sowieso het wespennest van de FIFA willen verlaten op de lange termijn. "Tenzij je je invloed aanwendt om de FIFA te overtuigen écht wat te doen. Als een paar grote sponsors dat doen, kan je echt wat veranderen."