Twijfels bij FIFA-sponsors na arrestaties
Creditcardmaatschappij Visa heroverweegt het sponsoren van wereldvoetbalbond FIFA. Het bedrijf wil dat de FIFA snel maatregelen neemt en dat er een nieuw ethisch besef binnen de organisatie komt. Als dat niet gebeurt, zal het ondersteunen van de bond worden heroverwogen, laat de hoofdsponsor in een verklaring weten.
Andere hoofdsponsors hebben na de gebeurtenissen van gisteren laten weten zich grote zorgen te maken. Sportartikelenfabrikant Adidas zegt dat het een cultuur voorstaat waarbij ethiek hoog in het vaandel staat en verwacht hetzelfde van zijn partners. Ook Budweiser en McDonald's hebben zich in soortgelijke bewoordingen uitgelaten.
Coca-Cola laat in een verklaring weten dat het WK is bezoedeld en wil dat de FIFA transparanter wordt. De frisdrankfabrikant zegt al eerder bij de FIFA aan de bel te hebben getrokken over de gang van zaken bij de wereldvoetbalbond. Autofabrikant Hyundai is "buitengewoon bezorgd".
20 miljoen ballen
De sponsors staan onder druk, zeggen sportmarketeers. Het publiek verwacht dat ze zich distantiëren van de FIFA, maar ze hebben grote financiële belangen bij het sponsoren van het voetbal.
De grote merken krabben zich dan ook achter de oren, volgens sportmarketeer Bob van Oosterhout. "Het is een enorm en zeer interessant verdienmodel", zegt Van Oosterhout. "Neem Adidas, dat bedrijf verkoopt rond een WK 20 miljoen ballen. Je kan de stekker wel uit de samenwerking trekken, maar dan zet je een streep door een enorme geldstroom." Dat maakt volgens hem dat bedrijven moeite hebben met het klakkeloos beëindigen van zo'n samenwerking.
Toch hebben volgens Van Oosterhout zich het afgelopen jaar al vier grote sponsors teruggetrokken onder wie twee hoofdsponsors, elektronicaconcern Sony en luchtvaartmaatschappij Emirates.
'Firma list en bedrog'
"De naam FIFA is inmiddels meer dan besmet en dat gaat totaal ten koste van de geloofwaardigheid van je merk. Het kan niet anders dan dat bedrijven die betrokken zijn bij sportsponsoring vanwege de positieve associatie op een bepaald moment aangeven: tot hier en niet verder", zegt Van Oosterhout.
Sponsors merken volgens hem al ruim anderhalf jaar dat ze schade lijden door de situatie bij de wereldvoetbalbond. "FIFA is inmiddels natuurlijk synoniem voor de firma list en bedrog." Deze grote merken zijn al een jaar bezig zich af te vragen waarom ze dit nog doen, stelt Van Oosterhout.
Het weren van advertenties van de grote sponsors zoals het Nederlands Dagblad voornemens is, gaat Van Oosterhout te ver. Het zijn volgens hem niet de bedrijven die in de fout zijn gegaan.