NOS Nieuws

'King was een muzikale wereldstekker'

Wat maakte King zo bijzonder?

"Als blues-man kon King makkelijk met artiesten samenwerken, omdat de blues in heel veel muziekstijlen terugkomt", zegt muziekkenner Hans Mantel. Vandaag werd bekend dat zanger en gitarist B.B. King is overleden. Hij was 89 jaar.

"De blues loopt als een ruggegraat door de muziek van vroeger en van nu. King was daarom een muzikale wereldstekker. Hij paste moeiteloos in allerlei verschillende soorten muziek."

Glitterjas

King beleefde zijn grote doorbraak in 1970 met de cover The Thrill is gone. Het was voor zwarte artiesten destijds niet makkelijk om in de VS landelijk bekend te worden, zegt Mantel. "Als zwarte artiest maakte je muziek voor de zwarte markt. Het waren gescheiden circuits. Maar hij wist, net als Aretha en Ray Charles, die grens over te steken en in heel Amerika succesvol te zijn."

Als presentator van North Sea Jazz maakte Mantel de muzikant enkele keren van dichtbij mee. "Ik heb veel moeilijk benaderbare artiesten gezien, maar King was ontzettend lief en aardig. Een gewone meneer. Alleen aan zijn glitterjas kon ik zien dat het een beroemdheid was."

'We dachten hetzelfde'

Ook muziekjournalist Leo Blokhuis onderschrijft de pioniersrol van King. "Hij bleef voor de popliefhebber altijd een beetje onder de radar, maar hij was wel een van de grootste blues-mannen van de vorige eeuw", zegt Blokhuis. Commercieel succes was nooit zijn grootste drijfveer. "Hij maakte geen hits; hij maakte de muziek die hij moest maken: de blues."

King maakte geen hits, hij maakte de blues.

Muziekjournalist Leo Blokhuis

Na zijn glorietijd in de zeventiger jaren brak aan het eind van de jaren 80 zijn tweede grote succesperiode aan, toen U2 hem vroeg om mee te werken aan het album Rattle and Hum (1988). "Er werd toen een flinke blues-revival in gang gezet", herinnert Blokhuis zich. "De grote bluespioniers van de jaren 50 werden toen nog even flink in het zonnetje gezet."

Stupid fingers

King had een kenmerkende stijl van gitaarspelen, zegt Blokhuis. "Hij speelde vrijwel nooit akkoorden, maar altijd losse noten. Een kristalhelder geluid, en dan het liefst 'bending notes', waarbij je op de snaar drukt zodat je een toonverandering krijgt. Zijn stijl is door velen geïmiteerd, maar door niemand geëvenaard."

Ook Mantel roemt het gitaarspel van King. "Hij zei ooit eens 'I got stupid fingers', omdat het spelen van akkoorden hem niet best afging. Maar de techniek die hij in zijn solo's gebruikte, heeft een grote invloed gehad op grote gitaristen als Eric Clapton en Keith Richards van de Rolling Stones."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl