'AutoRAI draait om ouderwetse Polygoon-gevoel'
Marc-Robin Visscher
Verslaggever
Marc-Robin Visscher
Verslaggever
Autoliefhebbers kunnen weer likkebaarden bij de glimmende nieuwste modellen op de AutoRAI. Door de crisis in de autobranche ging de vorige editie van de bekende Amsterdamse autobeurs twee jaar geleden niet door. Hebben we daardoor iets gemist?
Dat niet. Er zijn autobeurzen die voor de sector veel belangrijker zijn: Genève, Las Vegas, en vergeet China niet. Toch komt premier Rutte vandaag de 59ste AutoRAI openen. "Het gaat om dat ouderwetse Polygoon-gevoel, vader en zoon die samen een dagje op stap gaan om auto's te kijken", zegt NOS-verslaggever Louis Dekker.
TU Eindhoven
Niet dat er geen bijzondere dingen te zien zijn in Amsterdam. In het zogeheten Innovation Lab treffen we een groep enthousiaste studenten van de TU Eindhoven die in negen maanden tijd een complete auto hebben gebouwd: de Nova.
Modulair is het toverwoord, een auto als een soort bouwpakket: "Dit is de allereerste modulaire auto ter wereld. De carrosserie bestaat uit delen van bio-composiet. Dat is een duurzaam materiaal dat voor 80 procent biologisch afbreekbaar is. De auto bestaat uit 16 panelen die je er eenvoudig op kan zetten en af kan halen. In een half uur heb je een heel andere auto."
Elektrisch
De Nova wordt elektrisch aangedreven: "Er zitten verwisselbare accu's in van tien kilo per stuk", legt Joep Sloot uit: "Die hebben volgens ons de toekomst. Op één accu kun je ongeveer vijftig kilometer rijden. Omgerekend naar benzine verbruikt dit model één liter benzine op 500 tot 800 kilometer."
De Nova mag nu nog niet de weg op maar dat duurt niet lang meer, denken de TU-studenten: "We gaan de Nova aanmelden bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer, we verwachten dat die binnenkort de weg op mag." Tot die tijd is de Nova een eerste model, dat alleen vanachter een hekje te bewonderen is op de AutoRAI.
Misschien is de AutoRAI wat ouderwets amusement, hoewel het voor de organisatoren nog een hele uitdaging is om dat oude gevoel terug te krijgen.
Volkswagen
De Volkswagen XL 1 stond vier jaar geleden ook als conceptwagen op de grote autobeurzen. Nu zijn er tweehonderd van gebouwd, waarvan er zes in Nederland rondrijden.
"Dit is een hybride auto met een 800cc dieselmotor er in. Als je goed je best doet, moet deze auto één liter op 111 kilometer kunnen halen", zegt Dekker, die een rondje in de auto mag rijden.
Ondanks de naam XL 1 zit er niet veel ruimte in deze auto. Er kunnen twee personen in zitten, maar erg comfortabel is het niet en er is geen ruimte voor bagage, zegt Dekker. "Deze auto is gebouwd om te laten zien wat er kan. Leuk om te zien en om in te rijden, maar je wilt hem niet voor de deur hebben staan."
Historie
Zo zijn er op de AutoRAI meer modellen en innovaties te zien die niet meteen erg praktisch zijn, maar wel interessant. "Deze beurs is niet zo belangrijk. Als je een nieuwe auto wilt kopen, hoef je echt niet eerst naar Amsterdam. Tegenwoordig stel je je eigen model samen op het internet", zegt Dekker.
"Maar de AutoRAI is wel historie. Misschien is het wat ouderwets amusement, hoewel het voor de organisatoren nog een hele uitdaging is om dat oude gevoel terug te krijgen."