Half miljoen dollar in 18 minuten voor nieuw horloge Pebble
Pebble, de maker van de meest verkochte smartwatch in 2014, is opnieuw geld aan het werven onder enthousiastelingen om een horloge te kunnen uitbrengen. Dat gaat met veel succes: in iets meer dan een kwartier werd het streefbedrag van 500.000 dollar bij elkaar geharkt. De grens van een miljoen dollar werd in ongeveer een half uur gepasseerd.
Ook Pebble's eerste horloge werd mogelijk gemaakt door crowdfunding. Toen wist het piepjonge bedrijf in relatief korte tijd via het publiek meer dan 10 miljoen dollar te vergaren, zodat het horloge geproduceerd kon worden.
Pebble Time
Het nieuwe horloge, de Pebble Time, krijgt geen lcd-scherm, zoals gebruikelijk bij smartphones, maar een e-ink-scherm, zoals veel e-readers hebben. De vorige Pebbles hadden een zwart-wit e-ink-scherm, maar het nieuwe model kan dus ook kleuren weergeven. Het voordeel is dat zo'n scherm veel minder stroom verbruikt, maar er is ook een nadeel: de beeldkwaliteit is relatief laag en video's afspelen gaat lastig.
Volgens Pebble kan het nieuwe horloge ongeveer een week doen met een volle accu. Dat is een flinke pré op de concurrentie: veel andere smartwatches houden het zo'n anderhalve dag vol. De Pebble Time beschikt ook over een microfoon, waarmee onder meer gesproken commando's uitgevoerd kunnen worden.
Het horloge komt in mei uit.
Concurrentie op de loer
Pebble verkocht vorig jaar een miljoen slimme horloges. Dat is bijna een kwart van het totale aantal smartwatches dat werd verkocht. Veel van de andere horloges kwamen van onder meer Samsung, LG en Motorola. Die horloges maken gebruik van Android Wear, Google's besturingssysteem voor slimme horloges.
Apple lanceert zijn slimme horloge, de Apple Watch, in april, al is niet duidelijk of het horloge dan ook meteen in Nederland verkrijgbaar is.