Niet steeds je mobiele telefoon uit je broekzak of tas vissen om te kijken of je een berichtje hebt ontvangen, maar gewoon even op je pols kijken. Dat is de belofte van de smartwatch: een horloge met apps en een internetverbinding. Maar het blijft vooralsnog een belofte, omdat bijna nog niemand er een heeft.
Analisten hebben becijferd dat er afgelopen jaar wereldwijd 4,6 miljoen smartwatches zijn verscheept. Dat is maar 0,5 procent van de iets meer dan één miljard smartphones die in 2014 werden verkocht.
Onvolwassen
De slimme horloges zijn nu nog een niche. De technologie is nieuw, er zijn veel onvolkomenheden en de meeste mensen weten niet wat ze met een smartwatch moeten, wellicht omdat het aantal overtuigende praktijkvoorbeelden nog beperkt is.
"Smartwatches zijn nog niet volwassen genoeg voor de gemiddelde Nederlander", zegt een woordvoerder van Wehkamp, één van de grotere webwinkels die slimme horloges verkoopt.
De kleine groep mensen die al overstag is gegaan, moest moeite doen om een smartwatch te vinden. "Ze zijn slecht verkrijgbaar, al begint het nu wel beter te worden", zegt webwinkel Coolblue.
Hoeveel smartwatches Coolblue heeft verkocht, wil het bedrijf niet zeggen. Wehkamp laat wat meer los en zegt er afgelopen jaar "een paar duizend" te hebben verkocht, onder meer vanwege Sinterklaas en Kerstmis.
Batterij
De grootste onvolkomenheid van de smartwatch is de korte levensduur van de batterij. Waar een traditioneel horloge maanden tot jaren meegaat, komen de meeste smartwatches aan slechts anderhalve dag. "En dan zit je nog aan de ruime kant", zegt Coolbue, "al zijn klanten wel blij dat ze meer kunnen zien dan alleen de tijd."
De populairste smartwatch van het afgelopen jaar, de Pebble, waar er een miljoen van werden verkocht, heeft de beste batterijduur van allemaal. Het horloge heeft geen kleurenscherm en geen touchscreen, en de batterij houdt het een week vol.
Oude en nieuwe spelers
Van de vorig jaar verkochte smartwatches beschikte 16 procent over Android, het besturingssysteem van Google, dat we al kennen van telefoons. Dat percentage klinkt weinig bemoedigend, maar horloges met Android zijn pas een paar maanden te koop en pas sinds december in Nederland.
Traditionele horlogemakers laten zich ondertussen niet bang maken door de interesse van de tech-industrie in hun markt. Onder meer Swatch en Tag Heuer hebben aangegeven dat ze slimme horloges gaan maken.
Alle ogen zijn nu gericht op Apple. Het bedrijf lanceert zijn slimme horloge, de Apple Watch, in april. Analisten verwachten dat Apple dit jaar zeker 20 miljoen exemplaren zal verkopen - dat is dus zeker vijf keer zo veel als het totale aantal slimme horloges dat in 2014 werd verscheept.
Als die verwachting uitkomt, kan 2015 het jaar worden waarin de smartwatch langzaam van niche naar mainstream gaat.