Air France-KLM heeft afgelopen jaar 198 miljoen euro verlies geleden. Dat is veel minder dan in 2013: toen boekte de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep nog 1,8 miljard euro verlies.
Correspondent Ron Linker spreekt vanavond in Nieuwsuur met de topmannen van Air France-KLM en KLM: Alexandre de Juniac en Pieter Elbers.
Kasgeld
De staking door Air France-piloten september vorig jaar hakte er flink in bij de maatschappij. De piloten legden bijna twee weken het werk neer, daardoor verloor Air France-KLM zo'n 425 miljoen euro.
Alexandre de Juniac: "Ik weet dat de staking door Franse piloten negatief afstraalde op Air France. Maar de conclusie dat KLM-geld de tekorten van Air France moest aanvullen, is echt een verkeerde. Compleet verkeerd."
Vorige maand ontstonden grote zorgen over het plan om kasgeld en bankrekeningen af te staan aan de holding in Parijs. Het bestuur en de Raad van Commissarissen van KLM verzetten zich hier hevig tegen. Na topoverleg, begin deze maand, zegde Air France uiteindelijk toe dat de kasstroom bij KLM zou blijven.
Maar KLM-topman Pieter Elbers laat vandaag in het bijzijn van De Juniac echter onduidelijkheid bestaan over de vraag of hij wel of niet tegen het samenvoegen van de kasstroom was.
"Ik denk dat we naar het grotere plaatje moeten kijken. Waar staan we nu? En wat zijn de belangen van de verschillende partijen. Het is niet dat ik tegen het verhuizen ben van de kas, maar we moeten dingen doen op het juiste moment", aldus Elbers.
Integratie
Afzonderlijk van elkaar behaalde KLM een operationele winst van 175 miljoen euro. Air France boekte een operationeel verlies van 314 miljoen. Zonder de staking zou dat een winst zijn geweest van 99 miljoen.
Pieter Elbers: "In het Nederlands zeggen we soms: 'zonder wrijving geen glans'. We hebben de laatste 10 jaar veel bereikt. Over de hele wereld hebben we afdelingen geïntegreerd... we zitten nu in een soort laatste fase. Wat kunnen we nog doen qua integratie van de twee bedrijven? Sommige dingen kunnen we doen, anderen niet."
Winstdoelstelling
In september kondigde Air France-KLM aan om de winst de komende jaren te laten groeien met 8 tot 10 procent. Maar door de val van de brandstofprijzen en lagere inkomsten wordt die winstdoelstelling losgelaten. De focus ligt nu op het terugdringen van de kosten met gemiddeld 1,5 procent per jaar.
Ook wordt dit en volgend jaar in totaal 600 miljoen euro minder geïnvesteerd. De schuldenberg moet in 2015 slinken met 300 miljoen euro naar 5 miljard euro.
Air France-KLM blijft de komende jaren bezuinigen. Tussen nu en 2017 wil het bedrijf de kosten jaarlijks met zo'n 1,5 procent verlagen. Bij Air France komt een vrijwillige vertrekregeling, het bedrijf gaat ervan uit dat er daardoor ongeveer 800 werknemers vertrekken.