De ouderwetse elpee is met een gestage comeback bezig. Inmiddels is het vinyl goed voor bijna 20 procent van de fysieke producten die platenmaatschappijen op de markt brengen. Een enorme stijging.
Van het totale muziekmarktaandeel is het niet veel: slechts 2 tot 3 procent. Maar vorig jaar was dat nog maar 1 procent.
Goud
Dat merkt de klant ook bij een muziekwinkel als Plato of Concerto. De platenbakken zijn weer terug. Veel is tweedehands, maar de bakken met nieuw vinyl nemen steeds meer ruimte in. Platenmaatschappijen brengen zowel oude als nieuwe titels uit.
Het gratis downloaden stortte de platenmaatschappijen eind jaren ’90 allemaal diep in de ellende. Maar door de opmars van het vinyl graven ze nu graag naar het goud in hun eigen kelders. Oude titles worden als nieuw uitgebracht en goed verkocht, opvallend vaak aan jong publiek.
Oude fabriek
Titels die inmiddels twintigduizend stuks verkochten zijn albums van Queens of The Stone Age en The Cure. Koploper met veertigduizend verkochte platen is Eddie Vedder’s Into the Wild. Ook het Nederlandse bandje Kensington doet het opvallend goed met duizend verkochte vinyl-platen.
De platen komen bijna allemaal weer uit de oude fabriek van Sony/Columbia in Haarlem. Nadat het van de hand was gedaan, kochten ondernemers de fabriek op mét de originele snijtafels en persen. In krap zes jaar zijn er 1300 titels opnieuw geperst onder de naam Music on Vinyl.