Nepvolgers zijn als paspoppen op een feestje
Vrienden kopen kan, op Facebook, Twitter en Instagram. Maar Justin Bieber werd vanochtend wakker en had ineens 3,5 miljoen volgers minder op Instagram. Ook veel andere sterren hebben opeens veel minder volgers op het fotoplatform, want het bedrijf heeft alle nep- en spamaccounts verwijderd.
Instagram schoont de boel op omdat ze daar alleen echte en betrokken mensen willen hebben. ''Nepaccounts zijn als een feestje met paspoppen. Vanuit buiten lijkt het heel gezellig en druk, maar in feite zijn er binnen alleen gasten waar je niks aan hebt'', zegt social media-deskundige Jarno Duursma.
Booming business
Toch is dat voor veel bedrijven juist een reden om volgers te kopen. Hoe meer likes, hoe groter het bereik, hoe aantrekkelijker je wordt voor adverteerders. Duursma: ''Het is een manier voor bedrijven om zichzelf in de etalage te zetten. Een account met duizend volgers ziet er aantrekkelijker uit dan een account met maar een paar volgers.''
En dus is het verkopen van volgers booming business. Al voor 6 euro kun je 1000 Instagramvolgers kopen. Verschillende sites beloven volgers van vlees en bloed. Volgens Duursma is dat onzin: ''De meeste van die gekochte volgers zijn geautomatiseerde accounts. En als het wel echte mensen zijn, dan zijn het mensen uit het buitenland. Kortom: niet de mensen die jij als bedrijf wilt bereiken. Dat is hetzelfde als je visitekaartje laten zien aan die paspoppen op het feestje.''
Cosmetische ingreep
Martijn Harpe van online-marketingbedrijf Timm & Pimm sluit zich daarbij aan. Volgens hem is het vooral een cosmetische ingreep. ''Mensen doen het in de hoop dat de snelle groei opvalt en meer mensen zich aansluiten. Maar als je vervolgens maanden achter elkaar veel te hoge bedragen besteedt om te adverteren aan een groep waar je niks aan hebt, dan is de lol er snel af.''
Ook blogger Kirsten Jannies zag vanochtend ineens dat ze een deel van haar volgers kwijt was. Ze had er 1500 gekocht om het imago van haar blog te verbeteren. Ook zij erkent: ''Het gaat uiteindelijk om de verbondenheid van je volgers. Het kopen van nepvolgers kan er juist voor zorgen dat die waardevolle volgers minder goed bereikt worden.''
Niet zuiver
De opruimactie van Instagram is een signaal dat het bedrijf tegen het kopen van volgers is. Toch is verbieden lastig. ''Sociale media hebben het waarschijnlijk wel in hun voorwaarden staan, maar er staat geen politieman op je stoep als je het toch doet. Er gaat dus behoorlijk wat geld rond in die industrie, maar echt zuiver is het niet,'' vindt Duursma.
Harpe's advies aan bedrijven is dan ook: ''Koop geen volgers, maar trek de aandacht van echte mensen. Maak contact en luister naar wat er tegen je gezegd wordt. Eigenlijk net als in het echte leven.''