De paniek is groot. Instagram hield vannacht grote schoonmaak: ze haalden definitief alle spamaccounts weg. En dat komt bij sommige gebruikers hard aan, vooral bij de celebs en tieners.
#nofilter
Mag dat?
Geen onbekend fenomeen, spamaccounts en nepvolgers. Er zijn verschillende bedrijfjes waar je volgers en likes kan kopen. Zoals bij SocialMediaDeals.nl, dat Facebooklikes verkoopt - échte likes. Daarom werken ze juist níet met Instagram: "We willen geen neplikes, dus doen we geen Instagram", zegt eigenaar Sami Djawadi.
Ze verkopen 100 likes voor 16,95 euro. Wie zijn die mensen dan, die her en der dingen liken? "We hebben een netwerk van mensen die voor ons willen liken. Het zijn Nederlandse en buitenlandse likes, vooral uit de Benelux." Volgens Djawadi is er veel vraag naar. "Het is marketing, dus het mag gewoon. Er zijn ook sites waar het goedkoper kan. Maar dat zijn dan nepaccounts."
Of het gewoon mag, is trouwens de vraag. "Als in de voorwaarden staat dat nepaccounts niet zijn toegestaan, of dat je niets mag doen om de dienst onderuit te halen, mag het dus niet", zegt hoogleraar Informatierecht Nico van Eijk van de UvA.
Van 4 miljoen naar 8
Dit was het grootste slachtoffer van de #instapurge, zoals de actie inmiddels is gedoopt. @chiragchirag78 ging van 3.660.468 volgers naar... 8.
In dit geval is niet duidelijk of de celebs de nepvolgers hebben gekocht. Het kan ook zijn dat veel spammers juist beroemdheden volgen omdat die een groot publiek hebben.
Experiment
Blogger Kirsten Jassies deed het als experiment: ze kocht 1500 volgers op Instagram. Kirsten zat op 990 volgers en kreeg er 5 à 10 per week bij. Toen kocht ze 1500 nepvolgers - en groeide ze met 20 à 25 nieuwe - echte - volgers per week.
"Het was duidelijk dat ze fake waren", zegt Kirsten. "Het zijn dode accounts, ze doen niets. Maar het kan dus werken, voor je imago." Want op Instagram gaat het vooral om de interactie, dus mensen die op je reageren. "Daar is het slecht voor, want de 'engagement' gaat dan omlaag."
"Ze vindt het goed dat Instagram dit aanpakt, al verloor het netwerk er zelf 18 miljoen volgers door. "Die spamaccounts maken het vervelend. Dat je niet weet of iemand echt invloed heeft of niet." Maar of het nut heeft, zo'n opschoonactie? "Ik vraag me af."
En de top-losers:
Waarom nepvolgers?
En waarom zou je nepvolgers willen? "Om het account groter te laten lijken", zegt Joeri van de Watering van Online reclamebureau Dutch Blue. "Het zijn voornamelijk kleinere bedrijfjes of startups die dit willen. Grote bedrijven weten dat het bestaat, maar hebben geen interesse." Sommige klanten leggen ook bij hem verzoeken neer: "Kleinere bedrijfjes vragen me of het het slim is. Ik raad het altijd af. "
Volgens Van de Watering heeft het ook totaal geen zin. "Het zijn geen relevante volgers. Iemand post iets, en dan is het de bedoeling dat het viraal gaat. Dat gebeurt niet met een nepaccount, dus het heeft geen waarde. Behalve dat je account groter lijkt." Volgens hem mag het officieel ook niet. "Facebook is ook bezig om het tegen te gaan."
Dus is de grote uitdaging voor de fanatiek Insta'ers: nieuwe volgers fixen. En dat gaat vaak ongeveer zo...
Of je koopt gewoon weer nieuwe: