'Nee-kamp referendum Oekraïne vergroot voorsprong'
Het nee-kamp bij het Oekraïne-referendum heeft zijn voorsprong vergroot, schrijft de Volkskrant op basis van een peiling van I&O Research. Vorige maand bleek bij de peiling dat de ja-stemmers juist hun achterstand hadden verkleind.
Het onderzoeksteam vroeg ruim 2500 Nederlanders of ze, als ze vandaag moeten stemmen, voor of tegen de wet tot goedkeuring van de associatieovereenkomst tussen de EU en Oekraïne zouden stemmen. 33 procent antwoordde voor, 44 procent tegen en 23 procent wist het nog niet.
Zonder de 'weet ik niet'-optie was 43 procent van de ondervraagden voor het verdrag en 57 procent tegen. Bij de vorige peiling was 45 procent voor en 57 procent tegen, exclusief stemmen van mensen die het nog niet weten.
Resultaten I&O Research inclusief 'Weet ik niet'-stemmen
Dec. 2015 | Jan. 2016 | Feb. 2016 | Mrt. 2016 | |
Voor | 25% | 31% | 32% | 33% |
Tegen | 41% | 38% | 38% | 44% |
Weet ik niet | 34% | 31% | 30% | 23% |
Resultaten I&O Research exclusief 'Weet ik niet'-stemmen
Dec. 2015 | Jan. 2016 | Feb. 2016 | Mrt. 2016 | |
Voor | 38% | 44% | 45% | 43% |
Tegen | 62% | 56% | 55% | 57% |
De onderzoekers vroegen ook of de ondervraagden zeker, waarschijnlijk of niet van plan zijn te gaan stemmen. Van de groep die zeker zegt te gaan stemmen is 59 procent tegen het verdrag en 41 procent voor. Bij waarschijnlijk is dit 53 procent tegen en 47 procent voor en bij niet van plan 41 procent tegen en 59 procent voor.
In de groep die vandaag zeker zou gaan stemmen, is de groep tegen-stemmers dus fors groter dan de voor-stemmers.
Opkomst
De uitslag van het referendum geldt alleen als op 6 april de opkomst ten minste 30 procent bedraagt. Volgens de onderzoekers lijkt dat aantal gehaald te worden. Het percentage mensen dat zegt zeker te gaan stemmen, was in de laatste peiling 37 procent.
"Maar de praktijk leert dat de feitelijke opkomst altijd lager is", zegt een van de onderzoekers. Toch gaat hij ervan uit dat onder meer door debatten en andere aandacht de grens van 30 procent wel gehaald zal worden.
Campagne
In de aanloop naar het referendum worden verschillende campagnes gehouden door voor- en tegenstanders van het associatieverdrag. Meer dan honderd mensen en organisaties hebben subsidie gekregen om campagne te voeren.
Onder de organisaties die subsidie hebben gekregen zijn ook vier politieke partijen. D66 en GroenLinks gaan onder meer flyeren voor een voor-stem. De jongerenafdeling van de PvdA richt zich op een 'zichtbaarheidscampagne op stations', ook met als doel mensen voor te laten stemmen.
De Partij voor de Dieren is tegen en gaat dat laten weten met een postercampagne en een internetfilm.