Alleen schaafwonden voor Jakobsen, 'niks gebroken' • Van der Poel: 'Was supergevaarlijk'
- Jasper Philipsen is voor de tweede dag op rij de snelste in de massasprint.
- Fabio Jakobsen gaat 1,5 kilometer voor de streep tegen het asfalt.
- Lees hier het wedstrijdverslag.
- De Avondetappe begint vanavond om 21.25 uur. Te gast zijn Roxane Knetemann, Marcel Kittel en duurzaamheidsexpert Joost Brinkman.
À demain
De afgelopen twee dagen was het woord aan de sprinters, maar voorlopig komen die er nu niet meer aan te pas. Morgen trekt het peloton de Pyreneeën in voor een etappe met twee zware cols, de Col de Soudet (buitencategorie) en de Col de Marie Blanque (eerste categorie). Op die laatste zijn ook nog eens bonificatieseconden, dus de kans is groot dat we daar een gevecht tussen de klassementsmannen gaan zien.
De renners stappen om 13.05 uur op in Pau. Uiteraard zijn wij er dan ook weer met een liveblog, en iets later ook met live-beelden uit de koers op NPO 1, NOS.nl en de NOS-app. À demain!
De reactie van de winnaar
Van Poppel: 'Philipsen weet af en toe niet wat hij doet'
Danny van Poppel zat precies achter de val van Jakobsen. Wat gebeurde daar? "Het was een beetje tegen elkaar duwen. Philipsen weet af en toe niet helemaal wat hij doet, daardoor slaat Fabio vol op de grond", zei Van Poppel, die nog wel toevoegde dat hij niet denkt dat de Belg dat expres doet.
Bekijk het interview met Van Poppel:
De reactie van Van der Poel: 'Was supergevaarlijk'
Van der Poel was na etappe kritisch op het circuit. "Ik vond dit gevaarlijker dan gisteren", zei de Nederlander die Jasper Philipsen met een imposante lead-out naar een tweede ritzege loodste. "Als je zo veel bochten op een gewoon straatcircuit legt, krijg je commentaar. En op een circuit mag het allemaal..."
Bekijk de reactie van Van der Poel:
Kijk de finale terug
Weer champagne voor Sinkeldam
Bij de ploeg van Nederlanders Ramon Sinkeldam en Mathieu van der Poel kan de champagne vanavond weer ontkurkt worden na de zege van Jasper Philipsen.
Bekijk de reactie van Sinkeldam, het op drie na laatste wagonnetje in de sprinttrein van Alpecin-Deceuninck, hieronder:
Schade bij Jakobsen valt mee: 'Gelukkig niks gebroken'
Het valt mee met de schade bij Jakobsen na zijn val, vertelt zijn ploegleider Tom Steels. "Het valt gelukkig wel mee, denk ik. Hij heeft schaafwonden over het hele lichaam, wat ook niet ideaal is om een Tour mee verder te rijden, maar gelukkig niks gebroken."
Philipsen in het groen
Philipsen heeft met zijn tweede zege op rij ook zeer goede zaken gedaan voor het puntenklassement. De Belg gaat nu fier aan de leiding met 150 punten. Victor Lafay, die twee dagen het groen droeg, is tweede met 80 punten.
De toptien
Mark Cavendish kwam als vijfde over de streep, vlak voor Danny van Poppel, die verrassend de beste Nederlander is in de vierde etappe. Van Poppel had namelijk de sprint aan moeten trekken voor Jordi Meeus, maar dat ging niet helemaal goed.
Ook Dylan Groenewegen kwam er niet aan te pas. De sprinter van Jayco AlUla werd veertiende.
PHILIPSEN WINT WEER
Jasper Philipsen wint! Voor de tweede keer op rij wordt hij perfect afgezet door Mathieu van der Poel. Caleb Ewan wordt tweede, Phil Bauhaus is derde.
In de laatste kilometers zagen we nog twee valpartijen. We gaan zo de schade opmaken.
Nog 1,5 km | Val Jakobsen!
Fabio Jakobsen gaat onderuit! Zijn kansen zijn verkeken. De andere topsprinters zijn er nog allemaal.
Nog 2 km | Bochten
In de bochten op het circuit wordt het hele circuit op een lang lint getrokken. Mohoric rijdt op kop, Vingegaard zit nog in zijn wiel.
De laatste bocht ligt op 750 meter van de streep en dan is het in een rechte lijn naar de finish.
Nog 3 km | Op het circuit
De renners zijn op het circuit! Jumbo-Visma draaide als eerste de racebaan op met Van Hooydonck, Vingegaard en Laporte.
Nog 6 km | Welsford kiest verkeerde kant
Ai, sprinter Sam Welsford rijdt de verkeerde kant op. Hij koos de rechterkant van een rotonde, waar het peloton de kortere linkerkant koos. Zijn ploeg, dsm-firmenich zat goed vooraan maar laat zich meteen afzakken.
Nog 7 km | Cavendish naar voren
Mark Cavendish heeft zich ook gemeld vooraan in het peloton. De Brit werd vakkundig naar voren gereden door Sanchez, die net nog met pech langs de weg stond.
Nog 12 km | Positie zoeken
Het gevecht voor de goede posities is begonnen. De ploeg van Mads Pedersen, Lidl-Trek, heeft inmiddels ook een plekje vooraan gevonden. Dylan Groenewegen zit in het wiel van de Bahrain-trein van Phil Bauhaus. De weg is breed.
Nog 20 km | Koplopers teruggepakt
Koplopers Cosnefroy en Delaplace worden bedankt voor de moeite. De Franse vluchters zijn weer terug in het peloton, waar de sprintvoorbereiding nu echt kan gaan beginnen. Het gaat nog altijd niet zo hard, zo'n 40 kilometer per uur, maar de nervositeit zal langzaam gaan oplopen.
Nog 21 km | Treintjes naast elkaar
De ploegen die we straks ook vooraan zullen zien op het circuit, rijden al met hun treintjes vooraan. Van links naar rechts: dsm-firmenich (voor Welsford), Bora-hansgrohe (voor Meeus), Bahrain-Victorious (voor Bauhaus), Jumbo-Visma (voor Vingegaard en Van Aert), Lotto-dstny (voor Ewan) en Alpecin-Deceuninck (voor Philipsen). Jakobsen zit met zijn ploeggenoten achter de trein van Philipsen.
Nog 27 km | Côte de Dému
Op het enige gecategoriseerde klimmetje van de dag, de Côte de Dému (vierde categorie), pakt Anthony Delaplace het enige bergpuntje. Het duo op kop maakt ook ook hier geen spektakel van, want Cosnefroy blijft rustig in het wiel van zijn landgenoot zitten.
Bergkoning Neilson Powless was al zeker van nog een dag in de bergtrui en bemoeide er zich vandaag een keer niet mee. De Amerikaan bleef rustig in het peloton zitten.
Nog 32 km | Materiaalpech Sánchez
Materiaalpech voor Luis León Sánchez. De Spanjaard van Astana wisselt van fiets en moet in de achtervolging op het peloton. Straks kan Sanchez een rol gaan spelen in de sprint van zijn kopman Mark Cavendish.
Nog 32 km | Half minuutje voor de vluchters
Het tempo wordt wat opgevoerd nu. Tim Declerq rijdt op kop namens de ploeg van Fabio Jakobsen, Soudal-Quick Step. Daarachter zit de trein van Jasper Philipsen.
De voorsprong van koplopers Cosnefroy en Delaplace is gehalveerd tot een halve minuut.
Nog 37 km | Over de finale
De finishlijn is straks getrokken op het circuit Paul Armagnac. Op 3,1 kilometer van de streep draaien de renners het autocircuit op. Daar moeten ze al scherp zijn, want die opgang is smaller dan gedacht, zo hoorden we net uit een van de ploegleidersauto's. Op 750 meter van de streep ligt de laatste bocht, daarna is het rechtdoor naar de finish.
Met 500 meter te gaan loopt de weg wat naar beneden en met 300 meter te gaan loopt-ie weer wat omhoog, hoorden we ploegleider Steven de Jongh zeggen over de teamradio van Lidl-Trek. De laatste 200 meter zijn vlak.
Maar eerst volgt er nog een klimmetje van de vierde categorie. Daar beginnen de koplopers al bijna aan.
Nog 48 km | Vijftien plaspauzes
Een opvallende update van Sebastiaan Timmerman vanaf de motor. Hij meldt dat Soren Kragh Andersen vandaag aan de leiding gaat als het gaat om het aantal plaspauzes. "Die heeft denk ik wel een keer of vijftien langs de weg gestaan."
Commentator en oud-renner Stef Clement is niet onder de indruk. "Kan makkelijk."
Vandaag, tien jaar geleden
Vandaag, 4 juli, is het niet alleen Onafhankelijkheidsdag in Amerika. Het is ook de dag waarop tien jaar geleden een Afrikaanse renner voor het eerst de gele trui veroverde in de Tour de France. Zuid-Afrikaan Daryl Impey heeft de gele trui uiteraard niet weggegooid.
Nog 57 km | Van Aert kijkt op de tablet
Wout van Aert heeft zich even laten afzakken naar de ploegleiderswagen. Daar krijgt hij een tablet onder zijn neus van ploegleider Grischa Niermann, waarschijnlijk met beelden van de finale op het circuit van Nogaro.
Nog 60 km | Kopgroepje spelen
Cosnefroy en Delaplace komen beiden uit Normandië en kunnen het goed met elkaar vinden vooraan. Ze wisselen de kopbeurten netjes af, maar om nou te zeggen dat ze keihard rijden om vooruit te blijven? Nee. De twee Fransen weten maar al te goed dat ze straks kansloos zijn als de sprintersploegen tempo gaan maken op weg naar het circuit in Nogaro. "Het is een beetje kopgroepje spelen", aldus commentator Stef Clement.
Hun voorsprong schommelt al een tijd rond de minuut.
Kittel ziet kans voor Cavendish
We vroegen Marcel Kittel, goed voor 14 sprintzeges in de Tour, naar zijn voorspelling voor de sprint op het circuit van Nogaro. Hij denkt dat er betere kansen liggen voor Fabio Jakobsen en Dylan Groenewegen dan in etappe drie. Maar de Duitser hoopt persoonlijk vurig op de recordzege van zijn voormalig concurrent Mark Cavendish. Als de 38-jarige Brit wint, komt hij op 35 etappezeges in de Tour en hoeft hij het record niet langer met wielerlegende Eddy Merckx te delen.
"Ik ben een stiekeme Cav-fan", bekent Kittel. "Ik heb een bijzondere band met hem, dus ik zou het leuk vinden om hem straks te kunnen feliciteren. En vandaag heeft hij een goede kans op de winst."
Dumoulin geeft college: zo rijd je een sprint
"Als je het vooraf zou uittekenen, dan was het zo", zei Mathieu van der Poel over de sprint die zijn teamgenoot Jasper Philipsen gisteren won. Maar hoe werkt zo'n sprint eigenlijk? In deze aflevering van NOS Sportschool legt Tom Dumoulin het je uit. Dumoulin kan het weten, want in het begin van zijn loopbaan was hij zelf ook onderdeel van een sprinttrein.
Nog 83 km | Toch een kopgroep!
Een vroege vlucht kunnen we het niet meer noemen, maar er is een kopgroep. Benoît Cosnefroy (AG2R) en Anthony Delaplace (Arkéa Samsic) zijn vlak na de tussensprint samen weggereden. Het Franse duo heeft een voorsprong van een minuutje.
Nog 88 km | Tussensprint
20 punten - Jasper Philipsen
17 punten - Bryan Coquard
15 punten - Caleb Ewan
Bij de tussensprint bij Notre-Dame des Cyclistes pakt Jasper Philipsen de volle buit. Bryan Coquard wordt tweede, voor Caleb Ewan.
Na zijn sprintzege van gisteren kwam Philipsen, de grote favoriet voor het groen in Parijs, op gelijke hoogte met de huidige drager van het groen, Victor Lafay. Philipsen is de Fransman nu voorbij. De Belg heeft 100 punten, Lafay heeft er 80.
Rickaert na zwaar jaar in succesvolle sprinttrein
Jonas Rickaert hoopt vandaag zijn sprinter Jasper Philipsen aan zijn tweede ritzege te helpen. De Belg is de tweede man in de trein voor Philipsen, achter Mathieu van der Poel. Voor de 29-jarige renner was dat lange tijd helemaal niet zo vanzelfsprekend, want hij heeft een zwaar jaar achter de rug. Afgelopen december moest hij nog voor de tweede keer geopereerd worden aan een beknelde liesslagader.
"In januari had ik echt niet gedacht dat ik hier aan de start zou staan. Ik denk dat de ploeg er momenteel geen spijt van heeft dat ze mij hebben meegenomen. Ik ben een gelukkig mens dat ik hier aan de start sta", zei Rickaert vanmiddag in Dax.
Nog 98 km | 38 gemiddeld
De eerste twee uur hebben de renners afgelegd met een gemiddelde van bijna 38 kilometer per uur. Voor een vlakke Touretappe is dat erg, erg langzaam.
Nog 108 km | Bijzondere wielerkerk
Het is nog altijd rustig in de koers, maar over 20 kilometer gaan we zeker wat actie zien. Want dan staat de tussensprint gepland bij Notre-Dame des Cyclistes. De kerk, waar voor elke Tour gebeden wordt voor een veilig verloop van de koers, hangt vol met shirtjes van grote renners als Jacques Anquetil, Bernard Hinault en Luis Ocaña.
Ocaña woonde lange tijd in de buurt van de kerk, in Caupenne-d'Armagnac, toen hij in 1994 zelfmoord pleegde. De Tourwinnaar van precies 50 jaar geleden kreeg in de Notre-Dame des Cyclistes een laatste vaarwel.
In de Avondetappe stonden we gisteren al stil bij Ocaña:
Meeus legt lat hoog: 'Waarom niet winnen'
Jordi Meeus is de sprinter van Bora die het vandaag opnieuw mag gaan doen. Gisteren spurtte de Tourdebutant naar de zevende plaats. Niet slecht, maar het kan beter, vindt de Belg die als lead-out de ervaren Danny van Poppel aan zijn zijde heeft. Hoe denkt hij over de etappe van vandaag?
Nog 112 km | Rust is alweer terug
Paniek om niks, was het zojuist. Het peloton is weer bijeen en tuft rustig verder door de Franse dorpjes.
Nog 120 km | Koers?
We worden ruw wakker geschud, want plots gebeurt er iets in de koers. Het peloton brak even in stukken op een heuveltje. Van Aert rijdt hard op kop.
"De wind speelt hier niet zo'n hele grote rol. Kracht twee, hoogstens drie", meldt verslaggever Sebastiaan Timmerman vanaf de motor.
Giro Donne | Van Vleuten na val nipt tweede, Niedermaier wint koninginnenrit
Van Vleuten ging na haar val snel weer in de achtervolging op koploopster Antonia Niedermaier, maar ze komt net te laat voor de ritzege. De Duitse renster van Canyon-SRAM wint de koninginnenrit, Van Vleuten wordt tweede op 9 seconden.
Omdat Longo Borghini veel tijd verloor, heeft Van Vleuten haar marge in het algemeen klassement flink vergroot. De Italiaanse is weggevallen uit de topdrie, Niedermaier is nu de nummer twee op 2.07 van Van Vleuten.
Giro Donne | Val Van Vleuten en Longo Borghini
Annemiek van Vleuten en Elisa Longo Borghini, de nummer een en twee in het klassement, hebben in de vijfde etappe van de Giro Donne een bocht gemist in een afdaling.
De rensters waren in achtervolging op de ontsnapte Antonia Niedermaier toen ze beiden in de berm belandden. Van Vleuten kon snel weer verder, Longo Borghini viel harder en stapte na een paar minuten pas weer op de fiets.
Nog 141 km | Zonnebloemen
Vandaag rijden de renners voor het eerst een hele etappe door Frankrijk. Daarbij horen ook deze plaatjes van velden vol zonnebloemen:
SafeR over veelbesproken finale van gisteren: 'Was geen andere keuze'
Het ging gisteren maar net goed in de finale van de derde etappe van de Tour. Had Wout van Aert niet geremd in de laatste meters tijdens de massasprint, dan had de wielerwereld zomaar weer een zwaar ongeval te betreuren kunnen hebben, 18 dagen na de dood van Gino Mäder. "Het was een near-miss", laat Jumbo-directeur Richard Plugge weten.
De discussie laait op, vier dagen nadat er in Bilbao een nieuw adviesorgaan in het leven werd geroepen, SafeR genaamd. Een club die pas vanaf 1 januari 2024 operationeel is, maar die ook met argusogen naar de finale van de derde Touretappe keek. "Er ontstond een hele levendige discussie in onze appgroep over wat SafeR in die situatie had kunnen betekenen", laat Jaap van Hulten weten. Hij is namens Jumbo-Visma mede-initiatiefnemer van SafeR.
Finale etappe 3 was lastminute alternatief
Andere leden van het adviesorgaan, aanwezig in de appgroep: Adam Hansen van de rennersvakbond CPA, parcoursbouwer Thierry Gouvenou van de Tour de France zelf, een AIOCC-lid namens de organisatoren en de UCI.
Van Hulten concludeert weer, net als na andere voorbeelden waarbij de veiligheid in het gedrang kwam, dat gevaar niet zo eenvoudig uit te bannen is in het wielrennen. "Het is een complexe besluitvorming. In dit geval had parcoursbouwer ASO te maken met lastminute veranderingen. Enkele weken voor de Tour bleken zes extra drempels aanwezig te zijn in de finale van de etappe. Daardoor moest Gouvenou op zoek naar een alternatief. En dat alternatief zagen we gisteren. Er was geen andere keuze."
Kortom, de UCI had geen keuze dan het te accepteren. Terwijl bij het compromis UCI-regels geschonden werden. Volgens de internationale wielerunie mag er namelijk geen bocht liggen in de laatste 200 meter van een vlakke etappe. Van Hulten stelt dat dit soort compromissen, als ze al nodig zijn, voortaan eerder moeten worden gecommuniceerd. Dan is er eventueel nog wat aan te doen.
Plugge vult aan: "Met dringend advies van SafeR zou het voortaan anders kunnen. Daarom is een parcourscheck ruim van tevoren van cruciaal belang."
Nog 154 km | Geen vrijwilligers
Zo gaat het nog wel even duren... Het peloton neemt vooralsnog alle tijd in de vierde etappe. Vrijwilligers voor de vlucht van de dag hebben zich ook nog niet gemeld.
Michael Gogl (Alpecin-Deceuninck) en Jasper Stuyven leken een paar kilometer geleden weg te willen rijden, maar hielden hun benen al snel weer stil. Zij moeten later vanmiddag namelijk een rol gaan spelen in de sprint van hun kopmannen Philipsen en Pedersen.
Groenewegen: 'Wil meer van voren zitten'
Dylan Groenewegen was gisteren na zijn achtste plaats duidelijk: "Vandaag een nederlaag betekent morgen winst." Vorig jaar won Groenewegen de tweede sprint in de Tour en daar gaat hij vandaag dus weer voor. "Dit is een hele goede kans, het is een makkelijkere etappe dan gisteren."
Groenewegen weet wat hem te doen staat op het circuit van Nogaro: "Ik denk dat iedereen de ruimte gaat hebben, dan is het vaak moeilijk om te timen. Dit zijn vaak de moeilijkste sprints. Maar ik wil vooral iets meer van voren zitten, zodat ik frisser aan de laatste kilometer begin."
Nog 171 km | Knuffel
Het peloton doet het rustig aan in de eerste kilometers. De renners zitten wat te keuvelen. Mark Cavendish, die over een paar uur gefocust zal zijn op de ritzege, geeft zijn oud-ploeggenoot Julian Alaphilippe een knuffel.
We hebben nog geen vluchtpogingen gezien.
Nog 181 km | Départ réel
Daar is kilometer nul: de etappe is begonnen. Op naar het circuit van Nogaro!
Twee sprinters, 36 etappezeges in de Tour
Voor de start van de vierde etappe verscheen de 94-jarige André Darrigade op het podium in zijn woonplaats Dax. Daar schudde hij de hand met ex-sprinter (en inmiddels NOS-analist) Marcel Kittel. De twee mannen zijn samen goed voor 36 ritzeges in de Tour de France. Twee meer dan Cavendish en Merckx, die op 34 staan.
Voor wie zich nog steeds afvraagt wie toch die andere renners in de topvijf zijn, hier het verlossende antwoord:
Meeste ritzeges in de Tour de France
1. Eddy Merckx | 34 |
1. Mark Cavendish | 34 |
3. Bernard Hinault | 28 |
4. André Leducq | 25 |
5. André Darrigade | 22 |
Départ fictif
De renners zijn opgestapt in Dax. Na een paar kilometer door het centrum van Dax, wordt om 13.20 uur het officiële startsein gegeven.
Voetjes op het stuur
Waarom zou je op een stoel zitten als je ook op je fiets kunt zitten? Tadej Pogacar wacht geduldig tot hij over een paar minuten van start mag. Om 13.10 uur stappen de renners op in Dax.
Cavendish na zesde plaats in eerste sprint: 'Trots op de ploeg'
Mark Cavendish. Zijn naam viel net al even. Hoe dicht kan hij vandaag bij zijn 35ste ritzege komen? Gisteren sprintte hij naar de zesde plaats. "Ik ben heel trots op hoe we het hebben gedaan", zei Cav, die bij Astana in de finale moet worden afgezet door Cees Bol. Zijn ploeg heeft, in tegenstelling tot de ploegen rond Philipsen en Jakobsen, geen ervaren sprinttrein.
"Cees was er in de finale. Ik heb niet in de wind gereden, voelde me nog fris. Niet iedereen kan winnen, maar we hebben positieve punten mee kunnen nemen. Het ziet er goed uit."
Dit gebeurde er gisteren
Jakobsen over ploeg Philipsen: 'Kunnen hem wel hebben, hoor'
Fabio Jakobsen kijkt nog een keer terug naar de sprint van gisteren, waarin hij naar de vierde plaats reed. Hoe denkt de Europees kampioen over de ijzersterke lead-out van Jasper Philipsen, met Rickaert en Van der Poel? "Ik denk dat we hem wel kunnen hebben, hoor. Gisteren waren zij gewoon de eerste in de chicane. Tuurlijk, Van der Poel is supersterk en snel. Maar passeren was daar sowieso niet mogelijk."
Vandaag ligt er voor Jakobsen weer een mooie kans, met de aankomst op het racecircuit. "De laatste bocht is op 750 meter, er is ruimte genoeg. Als je er vandaag niet komt, ligt het aan je eigen benen."
Giro Donne | Van Vleuten al in de aanval
Annemiek van Vleuten schudt meteen flink aan de boom in de Giro Donne. De Nederlandse rozetruidrager is op de eerste en zwaarste klim, de Passo del Lupo, weggereden bij bijna al haar concurrenten: alleen de Italiaanse klimster Gaia Realini kan de wereldkampioen volgen. Nog 80 kilometer te gaan.
Nog meer over Darrigade, 'een menselijke kanonskogel'
In 2019 besteedde Herman van der Zandt in De Avondetappe ook al eens aandacht aan lokale held André Darrigade. "Een menselijke kanonskogel".
En wie zijn eigenlijk die andere drie renners (naast Cavendish en Darrigade) in de topvijf van mannen met de meeste etappezeges in de Tour? Googelen is niet toegestaan!
Van Vleuten in het roze
In de Giro Donne zijn de rensters vertrokken in de vijfde etappe: een bergrit. Annemiek van Vleuten draagt de roze trui en verdedigt een voorsprong van 49 seconden op haar naaste belager, Elisa Longo Borghini.
94-jarige sprintlegende bij de start
Dax, de startplaats van vandaag, is ook de thuisstad van een van de beste sprinters uit de Tourhistorie. Andé Darrigade won tussen 1953 en 1964 maarliefst 22 etappes in de Tour de France. Slechts vier renners hebben meer Tourzeges achter hun naam, waarvan er één nog actief is in deze Ronde van Frankrijk: Mark Cavendish (34 ritzeges).
Het toeval wil dat Darrigade een van zijn grote zeges boekte op een racecircuit. In 1959 werd hij wereldkampioen op het circuit van Zandvoort.
Bekijk de bijzondere zwart-wit beelden hieronder en lees het verhaal dat we drie jaar geleden over dat WK in Nederland schreven, met ooggetuigen Ab Geldermans en Jan van der Horst.
Tweede kans voor de sprinters
Om 13.10 uur stapt het peloton op in Dax, waarna de renners verder het binnenland in rijden richting het autocircuit van Nogaro. Na 181 kilometer is de finish getrokken op het brede asfalt van het circuit. De laatste 700 meter gaan, in tegen stelling tot de sprintfinale van gisteren, rechtdoor.
De etappe is een stuk minder zwaar dan de 'vlakke' sprintrit van gisteren. Op 27 kilometer van de finish komen de renners de enige gecategoriseerde beklimming van de dag tegen, de Côte de Dému. Het klimmetje van de vierde categorie, 2 kilometer aan 3,5%, zal de sprinters echter weinig schrik aanjagen na alle hoogtemeters die ze de afgelopen dagen in het Baskenland al hebben overwonnen.
Alle kenner zijn het er over eens: dit is een echte sprintersrit. De finish wordt rond 17.15 uur verwacht.
Bonjour!
Welkom bij het liveblog over de vierde etappe van de Tour de France. Na drie starts in Spaans Baskenland gaan de renners vandaag voor het eerst van start op Frans grondgebied. Via dit liveblog mis je niks van de vierde etappe. On y va!