ANP
Opvangcrisis

De wachtlijsten bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) lopen in zo'n "schrikbarend hoog tempo" op, dat Vluchtelingenwerk Nederland zich zorgen maakt over de consequenties voor asielzoekers.

"Dagelijks spreken wij wanhopige vluchtelingen die niet weten waar zij aan toe zijn en wanneer de IND hun van informatie gaat voorzien", zegt een woordvoerder van de organisatie. "Wij zien dat steeds meer asielzoekers worstelen met mentale problemen door de uitzichtloze situatie."

Langer dan half jaar wachten

Er liggen bijna 26.000 asielaanvragen op afhandeling te wachten. Dat zijn er nog meer dan tijdens de vorige piek van begin 2020, toen er ruim 20.000 aanvragen lagen. Daarna kwam er een speciale 'taskforce', die ervoor zorgde dat de achterstanden terugliepen tot 13.500 een jaar geleden.

Sindsdien echter moeten iedere maand weer meer asielzoekers wachten, vaak langer dan de maximale termijn van een half jaar. Vorige maand slaagde de IND er bij slechts 39 procent van de eerste asielaanvragen in om binnen die voorgeschreven tijd te beslissen. Dat lukte begin dit jaar nog bij 78 procent. Volgens Vluchtelingenwerk wachten er nu minstens 6000 mensen langer dan een half jaar.

NOS

De IND worstelt met een tekort aan geld en personeel. De eerste helft van dit jaar zocht de dienst al 500 nieuwe medewerkers voor 170 verschillende functies.

Vorige maand waarschuwde de Inspectie Justitie en Veiligheid dat de problemen bij de IND ook inhoudelijke consequenties hebben: asielaanvragen kunnen niet altijd zorgvuldig genoeg worden beoordeeld.

'Angst vergeten te worden'

Vluchtelingenwerk doet een "dringend beroep" op staatssecretaris Van der Burg om ervoor te zorgen dat "vluchtelingen die nu in overvolle opvanglocaties verblijven" snel duidelijkheid krijgen.

"In de noodopvang in Leeuwarden bijvoorbeeld", zegt de woordvoerder", verblijven honderden vluchtelingen al ruim een half jaar in een hal met stapelbedden met schotjes daartussen. Vrijwel geen enkele asielzoeker hier heeft al een gesprek met de IND gehad. Vragen via telefoon of mail worden niet of heel laat beantwoord. Vluchtelingen vrezen vergeten te worden."

STER reclame