Vier dagen na zijn curieuze 'zege' in de verregende, ultrakorte Belgische grand prix is Max Verstappen helder over zijn doelstelling in Zandvoort: "25 punten pakken en de leiding in het WK overnemen."
De 23-jarige Nederlander heeft nog weinig trek om terug te blikken op de omstreden race in de Ardennen, die louter bestond uit enkele verkenningsrondjes achter de safety car.
"Natuurlijk win ik liever op een andere manier. Niemand wil dat een race zo in het water valt en niemand had verwacht dat het weer zo extreem zou worden. Maar het is wat het is. We hebben het goed gedaan op zaterdag en dat levert 12,5 punten op. Natuurlijk levert zo'n uitslag discussie en onenigheid op. Het is een erg moeilijke beslissing voor de wedstrijdleiding en ik had ook liever 25 punten gescoord."
'Als elke andere grand prix'
De Red Bull-rijder heeft het na Spa-Francorchamps rustig aan gedaan. "We proberen deze race te benaderen als elke andere grand prix. Het is niet belachelijk druk. Daar zorgen mijn begeleiders voor. Het komt ook door corona en alle protocollen. Ik zit iets vaker achter mijn laptop en alles in de paddock is nog steeds behoorlijk afgeschermd. Dat is natuurlijk jammer, maar we zijn eraan gewend en moeten ermee omgaan."
Dat Verstappen gevat is en op scherp staat, blijkt meteen bij de eerste vraag tijdens de officiële persconferentie over zijn 'eerste thuisrace'. "Het is niet mijn eerste thuisrace. Het is mijn eerste Nederlandse grand prix", is hij stellig.
Formule 3
Het is inmiddels zeven jaar geleden dat de destijds 16-jarige Verstappen in Zandvoort een Formule 3-race op zijn naam schreef. "Ik denk niet dat we Max hier nog vaak gaan zien de komende jaren", voorspelde zijn vader Jos destijds. Het liep anders en zal nog anders gaan lopen. Zandvoort zal vaste prik blijven op de racekalender zolang Max Verstappen Formule 1-coureur is.
"Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik hier voor het eerst kwam", zegt Verstappen junior. "Waarschijnlijk was dat met mijn vader bij een van de F1-demoruns die hij hier deed. Mijn overwinning in 2014 staat me nog bij. Er liggen hier best veel herinneringen. Ik bezocht een Duitse toerwagenrace. Ik zag Carlos Sainz (Ferrari) in een F3-race, maar het is allemaal best lang geleden."
Of Zandvoort zich ook leent voor een aantrekkelijke racedag is nog de vraag.
"Het is erg krap, de bochten zijn niet erg behulpzaam en het is sowieso lastig volgen in de huidige auto's", schetst Verstappen. Doemscenario is een saaie optocht van anderhalf uur. Hoe kan dat worden voorkomen? Verstappens antwoord op die vraag bestaat aanvankelijk uit slechts één woord: chaos.
Er gebeurt in de eerste ronden altijd meer, omdat coureurs nog wat meer risico nemen en de bochten minder goed inschatten.
Verstappen houdt rekening met incidenten in de beginfase van de race. "Bij nieuwe circuits is dat wel vaker zo. Dan gebeurt er in de eerste ronden altijd meer, omdat coureurs nog wat meer risico nemen en de bochten minder goed inschatten, zeker als de omstandigheden anders zijn en de rempunten en lijnen iets anders liggen."
De veelgeprezen Arie Luyendijk-kombocht richting het rechte stuk is geen inhaalwondermiddel. "Die laatste bocht is gewoon vol gas, maar het zal denk ik weinig uithalen. Je verliest zo veel tijd in de bochten ervoor dat het rechte stuk eigenlijk te kort is voor een inhaalmanoeuvre in de Tarzanbocht. Maar laten we positief blijven. We moeten de baan nog op. Misschien valt het mee", aldus Verstappen.
De Nederlander spreekt tegen dat er sprake is van enige vorm van thuisvoordeel. "Alle coureurs hebben hier wel eens gereden, maar in de huidige opzet is de baan voor iedereen nieuw", benadrukt hij.
"Ik heb niet echt meer baankennis dan de negentien andere coureurs. We hebben geen relevante data, omdat hier nooit een F1-race is geweest. Het wordt dus een beetje gokken met de afstelling en het gaat dan om details, maar we zullen competitief zijn. Dat zijn we het hele jaar al."
Boegeroep
70.000 fans per dag mogen zich verheugen op een nieuwe aflevering van het titanenduel Hamilton-Verstappen. Een gevecht dat wellicht gepaard zal gaan met boegeroep aan het adres van de regerend wereldkampioen.
"Ik krijg geen boost van dat boegeroep, maar het hoort een beetje bij de sport. Het is ook passie. Een natuurlijke reactie, maar ik denk dat iedereen hier vooral komt om van de auto's en de strijd te genieten. Mensen zijn hier vooral om ons te zien racen", aldus Verstappen.
Een oproep om zevenvoudig kampioen Hamilton met respect te behandelen zal Verstappen niet doen. "Ik bekijk het zo: bij een voetbalwedstrijd krijgt de bezoekende ploeg het ook te verduren. Mensen supporten nu eenmaal hun favoriet. Het is niet aan mij om boegeroep te verbieden. Ik moet mij focussen op de prestaties op de baan. Ik keur boegeroep niet goed, maar het gebeurt. Ik verwacht trouwens ook niet dat iedereen braaf naar mij zou luisteren."
Lelijk ding
Tot slot een klein smetje op de Zandvoortse goednieuwsshow. De winnaarstrofee kan Verstappen niet echt bekoren. Het kleinood, ontworpen door Piet Boon en gemaakt met gerecycled groen bierflesjesglas, zal in Verstappens appartement geen prominente plek krijgen. "Het is gerecycled. Prima, hoor, maar het is een lelijk ding. Ach, wat maakt het uit. Ik ben hier niet voor de beker. Ik ben hier voor de winst."