Met een vertraging van ruim drie maanden moet het Formule 1-seizoen begin juli van start gaan in Oostenrijk. Of Zandvoort op de nieuwe kalender van Formula One Management (FOM) staat, is nog maar de vraag. De Duitse krant Bild publiceerde vandaag een nieuwe kalender waar Zandvoort op ontbreekt, net als Spa-Francorchamps overigens.
Geen reactie
Jan Lammers, directeur sportief van de Grand Prix van Nederland, wil niet reageren op het nieuws in het boulevardblad. Veel speling heeft het duinencircuit echter niet door de overheidsbepaling dat er tot 1 september geen grootschalige evenementen in Nederland mogen plaatsvinden.
Races zonder publiek zijn een kostbare zaak, weet Lammers. "Dat is voor geen enkele organisator op te brengen. De FOM moet in dat geval opdraaien voor de kosten. Dan praat je wel over miljoenen euro's per race. En de verwachting is dat er nogal wat races zonder publiek zullen moeten worden gehouden."
F1-baas Chase Carey maakte maandag duidelijk dat het seizoen in het eerste weekeinde van juli moet beginnen in Oostenrijk, zonder publiek. Daarna zou op Spielberg een tweede race achter gesloten deuren worden verreden, gevolgd twee races op Silverstone in Engeland. Ook zonder publiek. En volgens Bild is er vervolgens ook nog een dubbele race in Hongarije. Na tien geschrapte GP's wegens het coronavirus denkt de FOM op deze manier een kalender van zo'n vijftien tot achttien F1-races voor elkaar te krijgen.
Puzzel
"Een ingewikkelde puzzel. Financieel en logistiek", zegt Lammers. Want? "Het plaatje verandert tijdens het leggen van de puzzel. Zonder publiek is wel gunstiger voor de logistiek."
De GP van Nederland zou komende zondag, voor het eerst in 35 jaar, weer gereden worden. Het coronavirus voorkwam echter een feestweek aan zee. Voor Zandvoort zijn de mogelijkheden bij een herstart beperkt.
Achtertuin
Dat Oostenrijk de seizoensstart wordt, is wel verklaarbaar volgens Lammers. Er is energiedrankengigant Red Bull, als katalysator achter die GP, duidelijk alles aan gelegen te gaan racen. En een seizoensstart in de eigen achtertuin is, na alle gebeurtenissen, nog mooier.
"Publicitair natuurlijk heel interessant. En in Oostenrijk betaalt de overheid mee. Dus de keuze om daar te beginnen is wel te verklaren, zeker nu de regels daar minder streng worden", blikt Lammers vooruit.
Opgave
Na Oostenrijk wordt het lastiger, denkt de voormalig F1-coureur. "De FOM zal de kosten van de organisatie van races zonder publiek op zich moeten nemen. Er komt immers geen geld binnen bij die organisatoren. De vraag is of de Formule 1 dat allemaal wil betalen, want in geval van Zandvoort praat je toch over het gemis aan inkomsten van ruim 300.000 fans. En op Silverstone, waar de FOM twee races wil houden, mag straks ook geen publiek naar binnen. Het verlies dekken wordt een enorme opgave..."
Voor Lammers is het ook belangrijk wat zijn bezoekers vinden van een eventuele race zonder publiek. "We hebben de indruk dat de mensen die een kaartje hebben gekocht liever een race op Zandvoort op tv zien dan helemaal geen GP van Nederland. Dat maakt het gemakkelijker om te praten over een GP zonder publiek. Voor ons is het alleen te doen als de FOM de kosten dekt."