'Een wiel verwisselen in de Formule 1 is vragen om moeilijkheden'
En weer parkeerde een coureur zijn bolide noodgedwongen langs de baan omdat een wiel niet goed was vastgezet. Dit keer heette het slachtoffer Stoffel Vandoorne, die vrijdag de tweede training voor de GP van China door het euvel voortijdig moest beëindigen.
"Ik denk dat we dat de komende weken nog vaker gaan zien", zegt Armand Broekmans, die begin deze eeuw enige jaren voor Sauber werkte en tijdens die periode ook medeverantwoordelijk was voor het in recordtijd verwisselen van de banden.
Vierde wielincident
Het geval-Vandoorne was het vierde incident in drie weken met een verkeerd vastgezet wiel in de Formule 1. Bij de opening van het seizoen in Australië vielen beide Haas-wagens tijdens de race vrij snel na elkaar uit, nadat ze kort daarvoor voor een bandenwissel de pitstraat waren ingereden. En vervolgens bleek na vertrek dat een wiel niet correct was gemonteerd.
Afgelopen week in Bahrein overkwam Kimi Räikkönen hetzelfde en liep een monteur van de Italiaanse renstal een beenbreuk op. Het licht voor de neus van de Fin was te snel op groen gesprongen. De internationale autosportfederatie FIA heeft twee dagen geleden al aangekondigd een onderzoek in te stellen naar de voornoemde incidenten.
2,5 seconden
De bandenwissel ziet er vanaf de buitenkant simpel uit: wielmoer los, band eraf, nieuwe band erop en wielmoer vast. Kind kan de was doen, zo lijkt het. In de Formule 1 is echter alles anders. "Je hebt tweeënhalve seconde de tijd. Probeer zelf maar eens uit wat je in tweeënhalve seconde kunt doen", zegt Broekmans.
Broekmans, die nu in het endurance-circuit werkzaam is voor BMW, had het in zijn tijd bij Sauber aanmerkelijk makkelijker. "Er werd nog getankt. We hadden zo'n zeven seconden om een wiel te verwisselen. Dan heb je in vergelijking met nu een zee van tijd, kun je het bij wijze van spreken op je dooie gemak doen."
Een wiel verwisselen is een complexe zaak in de Formule 1. "De teams trainen er niet voor niets op. Tijdens en buiten het seizoen. Het is een fysiek klusje, maar vergeet het mentale aspect niet. Er staat zoveel druk op die monteurs. Bij Haas deden ze in Australië voorin mee. De druk loopt op binnen een team. Dan is het uiterst triest dat het binnen een paar ronden bij beide wagens misgaat."
Hommeles
Het wiel wisselen is specifiek werk, zegt Broekmans. De wielmoer moet bij het terugzetten precies goed zitten in de naaf. "Als je goed oplet is de wielmoer er al uit op het moment dat de Formule 1-bolide nog rolt. Alles gaat zo snel. Het moet een vloeiende handeling zijn. Inmiddels is er al zo'n stop geweest binnen twee seconden, maar het blijft wel mensenwerk. De eerste aanzet is zo belangrijk. Is die verkeerd, dan is het hommeles."
De volgorde van wie wat doet, staat vast. "En is in principe het hele seizoen hetzelfde. En iedereen weet precies wat hij moet doen", zegt Broekmans. "Daarom heeft het incident bij Ferrari me ook verrast. Het is een rare situatie. De monteur staat op een plek die vraagt om problemen. Hij staat in de loop van het wiel. Dat gebeurt eigenlijk nooit. Op die gevaarlijke plek hoor je helemaal niet te staan."
Volgens Broekmans is het toeval dat er ineens vier keer een wiel niet goed gemonteerd wordt. "Het is een precieze handeling, die eigenlijk vraagt om moeilijkheden. Je kunt niet meebewegen en een auto stopt natuurlijk niet steeds op precies dezelfde plek. Veel, heel veel trainen is het enige dat je kunt doen. En een beetje feeling hebben, dat is meegenomen. Maar ook dan kan het gewoon misgaan."