Red Bull Content Pool

Het Formule 1-seizoen staat op punt van beginnen en de grote vraag is, als vrijdag in Melbourne de eerste racewagens het circuit opdraaien voor de vrije trainingen, welk team zijn huiswerk het beste heeft gedaan in de wintermaanden.

Heeft Mercedes nog steeds een voorsprong? Heeft Ferrari het gat kunnen verkleinen? Heeft Red Bull Racing na de valse start in 2017 de zaken nu wel goed voor elkaar? NOS-analist Jan Lammers denkt dat Red Bull dit jaar de rol van Ferrari in de jacht op Mercedes gaat overnemen. "Ze zijn een stuk beter dan vorig jaar", zegt de voormalig Formule 1-coureur.

Lammers: topteams hebben hard gewerkt aan betrouwbaarheid

Testweken

Lammers baseert zijn kennis op wat hij heeft gezien tijdens de testweken, ook al beseft hij dat de teams daar hun beste kaarten nog tegen de borst hebben gehouden.

"Die resultaten zeggen niet zo heel veel, maar je kunt er wel uit aflezen dat Mercedes, Ferrari, Red Bull en Toro Rosso hard hebben gewerkt aan de betrouwbaarheid. Ferrari is, historisch gezien, in Barcelona altijd vrij snel geweest, maar moet dat vervolgens nog vertalen naar de rest van het seizoen. Ook duidelijk is dat McLaren nog veel issues heeft liggen om te verbeteren", meent Lammers.

Lammers: het wordt een uitdagend jaar voor Max Verstappen

Uitdagend jaar voor Verstappen

Na een wisselvallig 2017, waarin hij in de eerste seizoenshelft veel pech had en in de tweede helft excelleerde met twee GP-zeges, wordt 2018 voor Max Verstappen een uitdagend jaar. De Nederlander heeft bijgetekend bij Red Bull, met de intentie de strijd om de wereldtitel aan te gaan en die uiteindelijk zelfs te winnen.

"In mijn persoonlijke optiek heeft Max tot nu toe een bijna foutloos parcours afgelegd. Vanaf de dag van zijn debuut tot de dag van vandaag heeft hij maar sporadisch een foutje gemaakt. Dan ga je denken: de bomen kunnen toch niet tot de hemel blijven groeien. Om die opgaande lijn constant door te voeren, zal best een uitdaging zijn", meent Lammers.

'Halo is net een kermisattractie'

Een van de grote veranderingen dit seizoen in de Formule 1 is de halo, de omstreden cockpitbescherming. De meeste coureurs, inclusief Verstappen, hebben duidelijk laten merken de constructie - in de wandelgangen al de 'teenslipper' gedoopt - niets te vinden.

Kermisattractie

"Het ziet er natuurlijk niet uit", zegt Lammers. "Het is alsof je naar een kermisattractie gaat en een beugel om je heen krijgt. Maar aan de andere kant: het is ontwikkeling."

Volgens Lammers zijn er twee zaken die een rol hebben gespeeld bij de invoering van de halo. "Dat was de dood van Jules Bianchi als gevolg van zijn crash op het circuit van Suzuka in 2014 en het dodelijk ongeluk van Justin Wilson op het circuit van Indianapolis in 2015, die een wiel op zijn hoofd kreeg", legt Lammers uit.

"Je moet het gewoon even accepteren. Dit is de Formule 1 in 2018. Ik zou het liefste zien dat al die stomme regels voor inhalen en afhouden weggaan."

De nieuwe auto van Max Verstappen ANP

De halo en het feit dat de teams in 2018 maar drie motoren mogen inzetten, zal ongetwijfeld invloed gaan hebben op het Formule 1-seizoen. De vraag is ook of Verstappen zich nadrukkelijk gaat mengen in de wereldtitelstrijd.

Kan hij wereldkampioen worden dit jaar? In de ogen van Lammers zou dat kunnen. "Hij kon al wereldkampioen worden in zijn eerste jaar. Als hij in zijn eerste jaar bij Mercedes had gezeten, had-ie nu al twee of drie wereldkampioenschappen op zak", meent Lammers.

Beetje geluk

"Het is voor hem anders begonnen. Helmut Marko, die Daniel Ricciardo ook zo maar uit de Formule 3 haalde, heeft Max opgepikt. Eén ding weten we nu zeker: Marko heeft er wel kijk op. Max kan wereldkampioen worden, maar Ricciardo kan het ook. Allebei hebben ze een beetje geluk nodig. Je moet de juiste auto op het juiste moment hebben."

STER reclame