Vijf vragen (en antwoorden) over de contractverlenging van Verstappen
"Je kan het geen pech meer noemen. Dit is gewoon slecht en voor een topteam onacceptabel." Max Verstappen beleefde mede door een onbetrouwbare Renault-motor een dramatische eerste seizoenshelft. In België viel hij voor de zesde keer in twaalf races uit. De kritiek stak hij toen niet onder stoelen of banken.
Toch heeft de Limburger zijn contract bij Red Bull verlengd, hij blijft het team trouw tot en met 2020. Autosportverslaggever Louis Dekker reageert vanuit Austin, waar zondag de GP van de Verenigde Staten wordt gereden, op de contractverlenging.
Komt dit voor jou als een verrassing?
"Het moment waarop het gebeurt wel. Verstappen heeft gewoon nog een contract voor volgend jaar. Ik had verwacht dat hij de eerste races van het nieuwe seizoen zou afwachten en pas in de loop van 2018 een beslissing zou nemen."
"Maar gisteren zei Verstappen dat hij geen tweede coureur wil zijn bij Ferrari of Mercedes. Bovendien had teambaas Christian Horner vorige week al gezegd dat het goed zou zijn als Verstappen bij Red Bull zou blijven en dat er een team om hem heen gebouwd kan worden."
Waren dat al signalen voor een contractverlenging?
"Ja, eigenlijk wel. Er zal de afgelopen weken flink onderhandeld zijn. Verstappen heeft daarbij afgedwongen dat hij geen tweede coureur wordt bij Red Bull. Dat is slecht nieuws voor teamgenoot Daniel Ricciardo. De Australiër zal nu over z'n toekomst gaan nadenken en na volgend seizoen zijn heil elders zoeken."
Had Verstappen wel een alternatief?
"Hij kon eigenlijk niet naar Ferrari, want Vettel heeft ook een contract tot 2020. Vettel is de onbetwiste nummer 1. Daar past Verstappen dus niet naast."
"Ook Mercedes was geen optie, want men gaat ervan uit dat Lewis Hamilton nog wel een paar jaar doorgaat. En ook Hamilton is geen tweede coureur die 'onder' Verstappen zal rijden."
Verstappen was dit jaar kritisch op Renault. Waarom verlengt hij dan toch?
"De auto is nu al een stuk sneller dan aan het begin van het jaar, kennelijk heeft hij er vertrouwen in dat die lijn wordt doorgezet. Red Bull wil hem natuurlijk dolgraag houden, Verstappen is de meest begeerde coureur van allemaal. Daarnaast wil het team met Verstappen de jongste wereldkampioen ooit leveren. Dat is het grote doel en moet uiterlijk in 2020 gebeuren."
Wat is het grootste risico van de verlenging bij Red Bull Racing?
"Dat blijft toch het feit dat Red Bull nooit een eigen motor zal bouwen. Ferrari en Mercedes hebben alles in huis, maar Red Bull niet. Dat is een gevaar, maar aan de andere kant is Sebastian Vettel er vier keer op rij wereldkampioen mee geworden. Dus het kan wel."