Horner: het is aan ons om Max een goede auto te geven
Het is niet alleen een rotseizoen voor Max Verstappen. Ook zijn teambaas Christian Horner heeft het zwaar. Het doel van Red Bull Racing was een einde maken aan de dominantie van Mercedes, maar het team zag Ferrari langszij komen en is slechts best of the rest. De NOS sprak met Horner in Maleisië.
U begon het seizoen met een enorme achterstand op Ferrari en Mercedes. U heeft nog twee maanden om iets van het seizoen te maken. Hoe staat het team ervoor?
"We hebben het gat bijna overbrugd. Dat heeft heel veel energie gekost. Het probleem was dat gegevens uit de windtunnel niet overeenkwamen met computersimulaties en data die we verzamelden op het circuit. We hebben dat nooit eerder meegemaakt. Het was een vervelende puzzel, maar inmiddels snappen we waar de fout lag. Er is keihard gewerkt op de fabriek. We zijn weer op koers."
Daniel Ricciardo en Max Verstappen zijn dit seizoen vaak gefrustreerd. Alleen Ricciardo won met veel mazzel een race. Uw coureurs eisen een topauto in 2018. Geeft u die garantie?
"Het is in ieder geval het doel en we zijn blij dat er geen grote reglementswijzigingen komen. Dat betekent dat we de lessen die we dit jaar hebben geleerd kunnen meenemen naar volgend jaar. Het is cruciaal dat we beter overwinteren. Daniel zegt dat we, sinds hij bij ons rijdt, voortdurend het jaar met achterstand beginnen en veroordeeld zijn tot een inhaalslag. Daar heeft hij gelijk in. We moeten volgend jaar meteen competitief zijn: in staat zijn elke race te winnen en tot het eind mee te vechten om de wereldtitel. Ik heb daar vertrouwen in."
Cruciaal is de motor. Het is geen geheim dat de relatie met motorleverancier Renault moeizaam is. Renault belooft een grote sprong voorwaarts. Gelooft u de Fransen?
"Tja, ze hebben wel eerder dingen beloofd. Ik weet dat wij er klaar voor zijn. Het chassis is top. Wat de belofte van Renault betreft: ik geloof alleen in de stopwatch. In de Formule 1 zeggen ze over dit soort kwesties vaak 'talk is cheap'. Ik weet dat er in Frankrijk erg hard gewerkt wordt om ons beter materiaal te geven, maar ik wil het eerst zien."
Renault gaat volgend jaar ook motoren leveren aan McLaren. Die renstal is dolblij is met de komst van Fransen, terwijl uw relatie met Renault moeizaam is. Is dat gevaarlijk?
"Nee, ik ben juist blij met McLaren. We kunnen samen Renault pushen en ontwikkelingen op motorgebied versnellen. Ik denk dat we Renault samen sterker kunnen maken. Ik ben ook niet bang dat Renault McLaren gaat bevoordelen. Wij hebben juist de ervaring dat ze erg goed zijn in het leveren van gelijkwaardig materiaal. Ik weet zeker dat ze dat blijven doen."
U heeft nog steeds niet toegegeven dat 2017 een verloren seizoen is.
"Nee, dat ga ik ook niet zeggen. We hebben veel geleerd, we zijn als team gegroeid. We stonden dit jaar acht keer op het podium en boekten een overwinning. Dat hadden er meer moeten zijn en zeker Max verdiende betere resultaten. Ik vind het nog steeds ongelooflijk dat hij het zo voor zijn kiezen heeft gehad, maar ik vind ook dat hij daar erg volwassen mee om is gegaan. Dit jaar vormt hem. Hij wordt er alleen maar sterker van."
Verstappen zegt zelf dat hij helemaal geen karaktervorming nodig heeft. Hij heeft goede resultaten nodig.
"Klopt, maar in het leven kun je niet iedere week winnen. Daniel Ricciardo beseft dat misschien iets beter, maar dat is een kwestie van ervaring. Daniel is 27. Max is net 20, maar ik zie hem groeien. Ik vind het heel fijn om met hem te werken. Hij is lekker rechtdoorzee. Een jongen die een man is geworden. Max is een veel betere coureur dan vorig jaar. Dat zie je niet in de raceresultaten, maar dat komt vooral door pech. Kijk naar de kwalificatie: Daniel was Max daarin vorig jaar de baas en nu zijn de rollen omgedraaid. Dat is indrukwekkend hoor. Vergeet niet hoe goed Ricciardo is."
De RB13 bracht Max Verstappen weinig geluk. Wilt u de volgende de RB14 noemen?
"Ga er maar vanuit dat de volgende auto van Max RB14 gaat heten. Gelukkig zit het jaar met de 13 er bijna op. Dat we de auto doopten met de tekst 'unlucky for some' (ongelukkig voor sommigen) geeft wel een bittere nasmaak. Ik ben een beetje bijgelovig, maar had geen moment het gevoel dat Max zoveel tegenslag zou krijgen."
Wat is het doel voor de rest van het seizoen?
"Elke race op het podium. Vooral Max heeft daar recht op."
De details van Max Verstappens contract zijn geheim, maar er zou een clausule in staan dat hij bij tegenvallende teamprestaties na volgend seizoen weg mag. Ondanks een doorlopend contract. Wat kunt u daarover zeggen?
"Contracten zijn vertrouwelijk. Wat ik kan zeggen: het is aan ons om Max een goede auto te geven."