'Op Silverstone komt een Formule 1-wagen pas echt tot leven'
"Silverstone heeft misschien wel de mooiste anderhalve kilometer van het hele Formule 1-seizoen." Daniel Ricciardo heeft weinig woorden nodig om zijn voorkeur voor het circuit van Silverstone, waar zondag de Grand Prix van Groot-Brittannië wordt gereden, uit te leggen. "Met de aangepaste F1-bolides worden de bochten 9 tot en met 15 een groot feest."
Hart sneller kloppen
De Australiër van Red Bull is niet de enige coureur wiens hart sneller gaat kloppen als hij zijn bolide over het karakteristieke Engelse circuit stuurt. Vraag een F1-coureur naar Silverstone en bij iedereen verschijnt een grijns op het gezicht.
Bochten met karakteristieke namen als Copse, Maggotts, Becketts, Chapel en Stowe zijn een begrip in de racewereld, vooral door de extreem hoge snelheden die er kunnen worden bereikt. De snelheid zal zondag nog hoger liggen dan de afgelopen jaren, omdat de Formule 1-wagens dit seizoen door nieuwe aerodynamica en aangepaste reglementen veel sneller door de bochten gaan.
In de trainingen op vrijdag en zaterdag werd een rondje al zo'n drie seconden sneller afgelegd dan vorig jaar. Het ontlokte Max Verstappen de opmerking dat de hogesnelheidsbochten een genot zijn om te racen. "Als ik een kaartje zou moeten kopen, zou ik kiezen voor een plaats op de tribune bij Becketts Corner." Spektakel gegarandeerd dus.
Op het circuit van Silverstone, een voormalig militair vliegveld in Northamptonshire, werd in 1950 de eerste WK-race in de Formule 1 gehouden. Sinds 1987 is het de vaste locatie voor de Britse GP. De kans dat dat na 2019 ook nog zo is, is klein geworden. Dat gaf de eigenaar van het circuit, de British Racing Drivers Club, tenminste aan afgelopen week. Oorzaak: de jaarlijkse verliezen, die miljoenen euro's bedragen.
In 2009 sloot het circuit een 16-jarig contract met de toenmalige Formule 1-baas Bernie Ecclestone. Daar zat wel een ontsnappingsclausule in voor na 2019. En dat drukmiddel zet de eigenaar nu in bij de onderhandelingen met de nieuwe eigenaar van de F1, Liberty Media. De Britten vinden de prijs die ze jaarlijks moeten betalen om de race te organiseren veel te hoog.
"De dreiging om de Britse GP niet meer op Silverstone te houden, is niet meer dan een onderhandelingstactiek", zegt Louis Dekker, Formule 1-verslaggever van de NOS.
"Ze nemen een gok, want er zijn andere circuits in Engeland die de race graag willen hebben. Daarnaast zijn de nieuwe eigenaren bezig om andere plaatsen te zoeken. Van de week reden de bolides al in Londen."
Voor de coureurs hoeft Silverstone zeker niet te verdwijnen. "Het is een feest"', zegt de Britse vedette Lewis Hamilton over het circuit. "Dit jaar helemaal, omdat geen enkele coureur is voorbereid op hoe snel het circuit dit jaar is in vergelijking met het verleden", meent de viervoudig winnaar op Silverstone.
Hamiltons teambaas bij Mercedes Toto Wolff noemde Silverstone deze week het jaarlijkse hoogtepunt van het Formule 1-seizoen. "Het is een combinatie van historie, onvoorspelbaar weer en het unieke gevoel van racen. Zondag wordt een echte uitdaging voor alle coureurs met die hoge snelheden."
David Coulthard, winnaar op Silverstone in 1999 en 2000 voor McLaren, zou het verdwijnen van Silverstone van de kalender heel treurig vinden. "Op dit circuit komt een Formule 1-wagen pas echt tot leven."