Kerstpakketten van belang op krappe arbeidsmarkt: 'Je moet mensen belonen'
Sinterklaas is weer het land uit, en dat betekent maar één ding: kerst komt eraan. Niet alleen aan het thuisfront wordt verwoed gezocht naar de beste kerstcadeaus. Ook op de werkvloer pogen werkgevers met een goed eindejaarsgeschenk te komen.
Want deze geschenken worden steeds belangrijker, ziet de brancheorganisatie van kerstgeschenkleveranciers Promotional Products Professionals (PPP). Volgens de branche kan het bijdragen aan de tevredenheid van werknemers en dat is belangrijk om te voorkomen dat ze vertrekken. Al benadrukt vakbond CNV dat goede arbeidsvoorwaarden daarvoor belangrijker zijn.
Dit jaar bestelden werkgevers 10 procent meer kerstpakketten dan in 2023, blijkt uit een rondgang van brancheorganisatie PPP. Zo'n acht miljoen pakketten werden en worden deze weken aan werknemers overhandigd. Ook zijn de geschenken duurder, gemiddeld 50 euro. Vorig jaar lag dat rond de 45 euro.
Meer cadeautjes
Om de tevredenheid bij werknemers hoog te houden, worden ook steeds vaker kleine cadeautjes gedurende de rest van het jaar gegeven, ziet de branchevereniging. "Er wordt veel geld uitgegeven om nieuwe medewerkers aan te trekken, maar er wordt ook steeds meer gekeken naar hoe je huidige medewerkers kan behouden", zegt Dick Brandwijk, ondernemer die kerstpakketten levert en bestuurslid van de kerstpakkettenvakbeurs. "En als je mensen wil houden, moet je ze belonen."
Het populairste geschenk in kerstpakketten is dit jaar een led-tafellamp, zegt hij. Ook drinkbekers zie je vaak terug in pakketten. "Werkgevers kiezen steeds meer voor kwaliteit dan voor kwantiteit en ook aan duurzaamheid wordt sinds een paar jaar veel gedacht. Mensen moeten echt iets hebben aan de geschenken."
Vakbond CNV laat weten dat werknemers de waardering die uit een kerstpakket spreekt fijn vinden, maar plaatst er wel een kanttekening bij. "In deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt bindt een goed arbeidsvoorwaardenpakket werknemers veel meer aan een bedrijf dan een goedgevuld kerstpakket", zegt voorzitter Piet Fortuin. "Werknemers wensen voor 2025 een loonsverhoging die niet alleen de inflatie compenseert, maar ook een beetje koopkrachtverbetering brengt."
Bon in plaats van pakket
Niet alle werkgevers kiezen ervoor om spullen te geven: ook cadeaukaarten winnen aan populariteit als eindejaarsgeschenk. De helft van de werknemers ontvangt dit jaar een cadeaubon in plaats van een kerstpakket, meldt marktonderzoeker GfK. Een even grote groep geeft aan dat dat ook de voorkeur heeft.
Of hier ook meer geld op staat dan vorig jaar, is nog niet te zeggen, laat branchevereniging Cadeaukaarten Nederland weten. De bonnen worden vaak op het laatste moment aangeschaft. Vorig jaar werden rond kerst tien miljoen cadeaubonnen gekocht. Dit jaar verwacht de organisatie een flinke stijging, van zo'n 20 procent.
"Het is natuurlijk fijn voor de werkgever om een presentje uit te zoeken dat breed besteedbaar is", zegt Wendy Trienen van de brancheorganisatie. "De baas toont waardering, maar laat de keuze aan de ontvanger."
Toch zijn er ook bedrijven die de eindejaarsgeschenken even helemaal overslaan. Bijvoorbeeld staalfabrikant Tata Steel, waar in Nederland bijna 10.000 werknemers werken. Het bedrijf slaat een jaartje over omdat het met grote financiële problemen zit. Volgens een woordvoerder van het bedrijf is er begrip onder het personeel. "Ze zouden het eerder gek vinden als het er wel zou zijn, vanwege onze financiële situatie."