ProRail schakelt helft verwarmingsinstallaties wissels uit
ProRail gaat vanaf volgend jaar of het jaar daarna een deel van de installaties uitzetten die wissels op het spoor verwarmen. Op een later moment gaat het spoorbedrijf de verwarmingsinstallaties ook verwijderen.
Volgens ProRail is het niet nodig om al deze verwarmingsinstallaties te blijven gebruiken voor de dienstregeling van reizigers of goederen. Nu liggen er nog 4500 verwarmingsinstallaties op het spoor, maar dit aantal wordt gehalveerd.
ProRail gebruikt de installaties als er meer dan 10 procent kans op ijs of sneeuw is. Omdat de winters minder streng zijn dan vroeger is het volgens de spoorbeheerder niet nodig om alles te blijven gebruiken.
Sneeuw en ijzel
Een wissel kan bij winters weer bevriezen als er sneeuw of ijzel op blijft liggen. Doordat treinen dan niet op het juiste spoor kunnen worden geleid, verstoort dat de dienstregeling. De verwarmingsinstallaties zorgen ervoor dat het bevroren mechanisme weer ontdooit.
Het spoorbedrijf gaat alleen nog maar wissels verwarmen als dit nodig is om de dienstregeling uit te voeren. ProRail schat daarmee 17 miljoen euro per jaar te kunnen besparen door minder onderhoudskosten en door lager energieverbruik. Ook neemt de CO2-uitstoot af; de overgebleven installaties worden omgebouwd zodat ze stroom in plaats van gas gebruiken.