Minister: helmplicht voor jonge fatbike-rijders is misschien goed idee
Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat voelt wel iets voor een helmplicht voor jonge gebruikers van elektrische fietsen, waaronder fatbikes. Zo'n plicht tot een bepaalde leeftijd bestaat al in Zweden en hij wil kijken of dat ook in Nederland kan.
"Dat is misschien een goed idee. Ik denk dat het wel kan helpen. Het is veiliger en zal de fatbike een stuk minder aantrekkelijker maken", zei Madlener in het Vragenuurtje. Overigens vindt hij het ook verstandig als ouderen een helm dragen als ze op een elektrische fiets rijden, want ook die krijgen nog weleens een ongeluk.
Een ruime meerderheid in de Tweede Kamer wil een minimumleeftijd of helmplicht voor de populaire tweewielers, zo bleek afgelopen weekend. Ze kunnen makkelijk opgevoerd worden en er vinden steeds meer ongelukken plaats waarbij fatbikes betrokken zijn. "Ze terroriseren onze straten", zei D66-Kamerlid Bamenga.
Madlener is naar eigen zeggen niet tegen maatregelen, maar vindt dat de Kamer wel moet accepteren dat dat bredere consequenties heeft. "Het is heel moeilijk, zo niet onmogelijk, om een onderscheid te maken tussen een fatbike en een gewone elektrische fiets. Een minimumleeftijd of een helmplicht zal dan ook moeten gelden voor gebruikers van een e-bike."
'Kleine tanks'
Het enige juridische verschil is volgens de minister dat een fatbike dikke banden heeft. Maar daarop onderscheid maken is onuitvoerbaar, alleen al omdat het heel makkelijk is om er dunnere banden op te zetten. Maar dan gaan ze nog steeds zo hard. "Dus ik wil tegen de Kamer zeggen: denk er goed over na."
Verschillende partijen, waaronder de PVV van Madlener zelf, nemen daar geen genoegen mee. Kamerlid Heutink van de PVV vindt dat de minister gewoon onderscheid moet maken. "Iedereen met ogen kan zien dat een fatbike iets anders is dan een elektrische fiets", zei CDA-Kamerlid Krul. Hij noemde fatbikes "kleine tanks, die te zwaar zijn voor de fietsinfrastructuur in Nederland".
Madlener komt nog met een brief naar de Tweede Kamer over de mogelijkheden en onmogelijkheden van het aanpakken van de fatbikes.
Op 1 januari vorig jaar werd een helm ook verplicht op snorfietsen en -scooters. Sinds die tijd is de verkoop van die vervoersmiddelen sterk gedaald.
'We zijn er nog niet'
Veilig Verkeer Nederland is blij om te horen dat de minister luistert naar de kritiek en de zorgen over de fatbike, maar vindt dat er nog meer moet gebeuren. Zo hoopt de organisatie dat de minister een leeftijdsgrens wel wil onderzoeken. "Wij zouden zeggen: vanaf 16 jaar pas op de fatbike, omdat kinderen die jongeren zijn de gevaren nog helemaal niet goed kunnen inschatten."
Wel zegt de organisatie dat alleen een leeftijdsgrens niet genoeg is. "Een helmplicht behoort volgens ons ook tot de mogelijkheden, maar ook dan zijn we er nog niet. Er is samenwerking nodig tussen verschillende partijen in de hele keten: van het ontwerp van een fatbike tot de verkoop, de gebruiker en handhaving."
Campagne tegen opvoeren
Madlener maakte bekend dat er aanstaande donderdag een campagne begint die wijst op de gevaren van het opvoeren van fatbikes en andere elektrische fietsen. Dat is vaak erg makkelijk, maar de tweewielers gaan dan wel veel harder dan de toegestane 25 kilometer per uur. Bovendien ben je niet verzekerd als je een ongeluk veroorzaakt met een opgevoerde e-bike.
Opvoeren is verboden, maar dat verbod wordt nu onvoldoende gehandhaafd, erkent Madlener. Ook is er een tekort aan rollerbanken om de fietsen te controleren, maar daar zijn er onlangs 250 extra van aangeschaft. Hij wil kijken of behalve de politie, ook boa's daar gebruik van kunnen gaan maken.
De politie controleerde vandaag fatbikes in Haarlem: