Bunq komt alsnog met schadevergoeding voor fraudeslachtoffers
Fraudeslachtoffers bij onlinebank Bunq krijgen alsnog een schadevergoeding. De bank compenseerde tot nu toe niet. Eind mei bleek uit onderzoek van NOS en NRC dat klanten van Bunq grote bedragen verloren door online oplichting. Volgens experts had de werkwijze van de aanvallers waarschijnlijk geen succes bij andere banken, en ook de hoogte van de buitgemaakte bedragen wekte verbazing.
Tot twee ton
Tientallen gedupeerde klanten raakten binnen enkele minuten tot twee ton kwijt door een combinatie van phishing en helpdeskfraude. Oplichters doen zich daarbij voor als bankmedewerkers en zetten klanten onder druk om hun inloggegevens te delen of geld over te maken.
Demissionair minister van Financiën Van Weyenberg (D66) liet zich in de Tweede Kamer zeer kritisch uit over Bunq. De uitspraak van Bunq-topman Ali Niknam, dat slachtoffers feitelijk "hun autosleutels weggeven" als ze hun inlogcodes prijsgeven en dat de bank daar "niks" aan kan doen, noemde Van Weyenberg "volstrekt ongepast".
85 procent terug
De onlinebank komt nu zelf met verbeteringen in de beveiliging en verbeteringen in de coulanceregeling. In die regeling staat hoe gedupeerde klanten tegemoet worden gekomen.
Vanmorgen bracht Bunq naar buiten dat de fraudeslachtoffers een deel van hun geleden schade, gemiddeld 85 procent, van de bank terugkrijgen.
In het nieuwe coulancebeleid zegt Bunq in beginsel 100 procent van de schade te vergoeden als er geen wettelijk recht op vergoeding bestaat.