Aanpak van zorgfraude blijft achter ondanks kritisch rapport van twee jaar geleden
De aanpak van zorgfraude is twee jaar na een kritisch rapport van de Algemene Rekenkamer nog steeds niet op orde. In 2019 werd er nog 80 miljoen aan zorggeld teruggevorderd na fraude, vorig jaar was dat 16 miljoen. Zorgverzekeringen en zorgbureaus sporen minder snel fraude op en het aantal zaken waar de Nederlandse Arbeidsinspectie werk van maakt is in verhouding laag.
De Telegraaf heeft cijfers opgevraagd bij verzekeraars, zorgbureaus en de inspectie. Daaruit blijkt dat er twee jaar geleden 380 fraudezaken werden opgespoord door zorgverzekeraars, tegen 306 zaken vorig jaar. Nog opvallender is dat er drie jaar geleden meer dan dubbel zoveel zaken werden opgespoord, 649.
De Arbeidsinspectie meldt na de berichtgeving dat er vorig jaar minder dan vijftien zaken bij hen terechtgekomen zijn die via de zorgverzekeringen zijn doorgestuurd. Hoe vaak dit tot vervolging heeft geleid kan het OM niet zeggen, "omdat dat niet wordt bijgehouden", is te lezen in de krant.
Het gaat hierbij volgens een woordvoerder van de inspectie om grote onderzoeken die niet snel zijn afgerond. "Denk aan onderzoeken van de georganiseerde misdaad en in het criminele milieu."
Twee jaar geleden nog kwam er een kritisch rapport naar buiten van de Algemene Rekenkamer, waarin de effectiviteit van zorgfraudebestrijding werd beschreven. Uit het rapport bleek onder andere dat de aanpak van zorgfraude nauwelijks effectief was. Ook was er volgens het rapport een "zorgelijk gebrek aan daadkracht." Het advies voor het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport was destijds om de instanties sneller tot actie te manen.
Dat er sindsdien niet veel is veranderd, blijkt volgens De Telegraaf ook uit de meest recente cijfers. In 2019 werd er nog 80 miljoen aan zorggeld teruggevorderd na fraude, vorig jaar was dat 16 miljoen. Verzekeraars zeggen tegen de krant dat ze bovendien minder zaken hebben overgedragen aan de NLA, omdat ze toch niet door de inspectie worden afgerond.
Waar dat aan ligt is volgens de inspectie moeilijk te zeggen. De NLA zegt tegen de krant niet met een gebrek aan opsporingscapaciteit te kampen. Wel vraagt de instantie zich af of het overdragen van een dossier altijd de beste oplossing is. "Zo kan een verzekeraar ook zelf optreden tegen een frauderende zorgaanbieder en een boete geven of de geldkraan dichtdraaien", aldus de woordvoerder.
Pakkans
Een van de redenen waardoor zorgfraude amper kan worden aangepakt, is volgens Bregje Smans-Verhoof van verzekeraar CZ de pakkans van de verdachten. Zij zegt in de krant dat fraudeurs steeds beter onder de radar weten te blijven.
Demissionair zorgminister Helder geeft in De Telegraaf aan dat de aanpak van zorgfraude inderdaad beter moet. Dat is al eerder geprobeerd door het in kaart te brengen van het probleem, aldus Helder, maar zou om verschillende redenen niet gelukt zijn. Ze gaat niet in op welke redenen dat zijn.