NS slaat vooral stations tussen Arnhem en Breda geregeld over
Treinreizigers op de lijn Arnhem-Breda hadden vorig jaar het vaakst te maken met een station dat werd overgeslagen, blijkt uit cijfers die de NOS heeft opgevraagd bij de NS. Van de tien meest gepasseerde stations in Nederland liggen er acht aan dat traject. Het overslaan van een station gebeurt vrijwel altijd omdat een trein vertraging heeft opgelopen.
Tilburg Universiteit is het meest gepasseerde NS-station van Nederland. 0,8 procent van de NS-treinritten die daar hadden moeten stoppen, reed voor de ogen van de mensen op het perron voorbij. Het gaat in alle gevallen om Sprinters, want Intercity's stoppen daar niet.
Het overslaan gebeurt bewust: de NS wil voorkomen dat een trein door de vertraging helemaal uitvalt. "En dan hebben alle reizigers langs de route er last van", zegt een NS-woordvoerder.
Regio Nijmegen
Tilburg Universiteit wordt op de lijst van meest gepasseerde stations gevolgd door Nijmegen Dukenburg en Nijmegen Goffert. In die regio gaat het al langer geregeld mis. In een lijstje van ruim tien jaar geleden stonden de stations Arnhem Zuid, Elst en Nijmegen Lent bovenaan de lijst met meest gepasseerde stations.
De NS slaat bijna 2800 keer per jaar een station over, gemiddeld ruim 7,6 keer per dag. Dat komt neer op 0,02 procent van het totale aantal keer dat een trein moet stoppen en dat percentage is vergelijkbaar met de cijfers van tien jaar geleden.
Dat reizigers tussen Arnhem en Tilburg relatief vaak de klos zijn, komt onder meer doordat er op het stuk tussen Nijmegen en Oss minder hard kan worden gereden. Over een lengte van 2 kilometer mag maar 40 kilometer per uur worden gereden in plaats van 140 kilometer per uur.
Top-10 meest overgeslagen stations in 2023
Station | Aantal keer overgeslagen | % van aantal geplande stops |
Tilburg Universiteit | 271 | 0,82% |
Nijmegen Dukenburg | 167 | 0,41% |
Nijmegen Goffert | 166 | 0,41% |
Utrecht Lunetten | 101 | 0,19% |
Arnhem Zuid | 94 | 0,28% |
Elst | 92 | 0,26% |
Nijmegen Lent | 92 | 0,27% |
Zoetermeer | 75 | 0,26% |
Rosmalen | 69 | 0,31% |
's-Hertogenbosch Oost | 68 | 0,30% |
Daar komt volgens de NS bij dat er in de provincie Noord-Brabant noodgedwongen meer goederentreinen over het spoor gaan. Die nemen normaal gesproken de Betuweroute, maar dat is nu maar beperkt mogelijk doordat in Duitsland aan het spoor wordt gewerkt.
Op korte termijn wordt het daar ook niet beter. Volgend jaar zal vanwege die werkzaamheden nog veel meer goederenvervoer over het 'reguliere' spoor moeten. Goederentreinen zijn bovendien minder stipt dan passagierstreinen, waardoor ze relatief vaak vertraging veroorzaken.
Meer dan acht minuten te laat
Een machinist beslist niet op eigen houtje of een trein moet doorrijden, daar zijn afspraken over gemaakt. In het geval van Tilburg Universiteit wordt het station door de verkeersleiding van ProRail overgeslagen als de Sprinter meer dan acht minuten vertraging heeft.
Bij de universiteit vinden ze het vervelend dat het station geregeld wordt gepasseerd. Rector magnificus Wim van de Donk schreef eind vorig jaar een brief naar de NS om zijn ongenoegen daarover te uiten. In een reactie liet het vervoersbedrijf weten dat de maatregel alleen wordt genomen als het echt niet anders kan. Tilburg University heeft vooralsnog geen plannen om verdere actie te ondernemen.
Instortingsgevaar
De stations buiten de lijn Arnhem-Tilburg die op de lijst staan zijn Utrecht Lunetten en Zoetermeer. Bij Lunetten worden Sprinters soms over een spoor geleid dat niet langs een perron gaat. Daar is op dit moment geen oplossing voor, zegt de NS. Het heeft te maken met een aanpassing bij station Utrecht Centraal van een aantal jaar geleden om de doorstroming daar te bevorderen.
Dat station Zoetermeer in het lijstje staat, komt doordat er begin vorig jaar korte tijd geen treinen mochten stoppen. De loop- en fietsbrug over het spoor was door de gemeente gesloten vanwege instortingsgevaar. Treinen die op het traject reden lieten het station daarom tijdelijk links liggen.