Energieleverancier HEM verlaagt tarieven en stopt met ongevraagde telefoontjes
Energieleverancier Hollandse Energie Maatschappij (HEM) verlaagt met terugwerkende kracht de tarieven van alle klanten die vorig en dit jaar een vast contract hebben afgesloten. Na gesprekken met waakhond Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft het bedrijf ook toegezegd te stoppen met het telefonisch werven van klanten.
Die toezegging volgt na een ACM-boete van ruim 1 miljoen euro voor agressieve handelspraktijken bij telefonische verkoop. De toezichthouder had ook verdere maatregelen aangekondigd, omdat er sinds begin dit jaar alweer ruim duizend klachten zijn binnengekomen over de energieleverancier.
"We hebben geconcludeerd dat telefonische acquisitie, ondanks alle inspanningen om het goed te doen, geen geschikt middel is gebleken om klanten te werven", zegt HEM-directeur Tarik Azaaj. "Om die reden zijn we daarmee gestopt."
Opzegvergoeding
Klanten die in 2023 of tot en met vandaag een vast contract hebben afgesloten bij HEM, komen in aanmerking voor de tariefverlaging met terugwerkende kracht. Zij hebben ook de keuze om over te stappen naar een andere leverancier zonder dat zij daarvoor een opzegvergoeding moeten betalen. Oud-klanten die vorig of dit jaar zijn overgestapt en een opzegvergoeding hebben betaald, kunnen hun geld terugkrijgen.
"Wij zijn akkoord gegaan met die toezegging van HEM, omdat het de snelste manier is voor klanten om hun contract op te zeggen of in te gaan op het aanbod met verlaagde tarieven", zegt een woordvoerder van de ACM.
Naast deze toezeggingen heeft HEM ook afgesproken met de ACM het klantenbestand niet te verkopen aan een andere leverancier. Ook gaat het bedrijf op zoek naar een andere bestuurder. Het is nog niet bekend wanneer het nieuwe bestuur aantreedt, maar tot die tijd blijft het huidige bestuur aan op een manier die past bij de toezeggingen die HEM aan de toezichthouder heeft gedaan.
Het bedrijf ligt al langer onder vuur onder meer voor de hoge tarieven die ze klanten hebben berekend. En eind vorig jaar werd ook bekend dat klanten die recht hadden op een teruggave naar aanleiding van de eind- of jaarrekening, lang moesten wachten op hun geld.
Toezichthouder
De waakhond laat weten streng in de gaten te houden of het bedrijf zich aan de afspraken houdt. "We hebben een monitoring trustee benoemd, een onafhankelijke toezichthouder die rechtstreeks aan de ACM rapporteert."
Als HEM zich niet aan de afspraken houdt, zijn nog meer boetes niet uitgesloten en zijn er mogelijk gevolgen voor de vergunning van het bedrijf.