De Fokker 70 in zijn tijd voor Alliance Airlines in Australie
NOS Nieuws

Oud-regeringstoestel KBX, een Fokker 70, weer te koop

Een onder Nederlandse luchtvaartfanaten en koningshuisliefhebbers geliefde Fokker 70 staat sinds kort weer te koop. Het voormalige regeringsvliegtuig is onder de naam PH-KBX 21 jaar gebruikt door de regering en leden van het koninklijk huis. In zijn tijd als kroonprins heeft Willem-Alexander ermee gevlogen.

Het vliegtuig van Nederlandse makelij werd in 2017 verkocht aan Alliance Airlines in Australië. Dat bedrijf betaalde er 3,7 miljoen euro voor en gebruikte het zeven jaar als VIP-toestel. Onlangs besloot de luchtvaartmaatschappij de Fokker te verkopen. Het is onduidelijk hoeveel het toestel zal opleveren.

Gesloten envelop

"Het vliegtuig wordt verkocht op basis van een bod in een gesloten envelop", zegt Peter van Oostrum namens de Fokker Services Group. Het in Nederland gevestigde onderhoudsbedrijf is voor deze klus ingeschakeld door de Australische luchtvaartmaatschappij.

"De enveloppen, digitaal of fysiek, worden op 15 mei opengemaakt in Sydney en het hoogste bod wint." Er is concrete interesse uit Europa en Afrika, zegt Van Oostrum. Dat zijn geen particulieren of musea, maar bijvoorbeeld luchtvaartmaatschappijen. "Het zijn vooral operators die ervaring hebben met Fokker-vliegtuigen. Want het is een vrij uniek toestel."

  • Aangeleverd
  • Aangeleverd
  • Aangeleverd

In 1996 ging de Nederlandse vliegtuigfabrikant failliet. Dat jaar werd de PH-KBX in gebruik genomen. De Fokker F-70 Executive Jet had voor die tijd moderne communicatiemiddelen zoals een fax en satelliettelefoon, vermeldt de Rijksoverheid. Er was een conference lounge met veertien stoelen, die om konden worden gebouwd tot bedden. Het prijskaartje: 75 miljoen gulden.

Het toestel werd in 2010 verbouwd om te voldoen aan de nieuwste veiligheidseisen. Als toevoeging werd ook internetten mogelijk aan boord. Enkele jaren later werd het toestel verkocht, omdat KLM-Cityhopper niet meer vloog met de Fokker 70. Daarmee verdween de expertise die nodig was voor het onderhoud.

9000 vlieguren

Volgens Van Oostrum heeft het vliegtuig minder dan 9000 vlieguren gemaakt. "De levensduur is officieel 90.000 vlieguren, dus wat dat betreft is hij nog relatief jong", zegt Van Oostrum als goede verkoper. "Het vliegtuig ziet er mooi uit, maar er is wel enig achterstallig onderhoud." Met wat investeringen kan de kist volgens hem nog vele jaren mee.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl