Winnaar Max Verstappen krijgt een champagnedouche van Carlos Sainz jr
NOS Sport

Soevereine Verstappen pakt in Japan de draad weer op

Max Verstappen heeft voor de derde keer op rij de Grand Prix van Japan gewonnen. De enige andere Formule 1-coureur die dat ooit lukte, was Michael Schumacher tussen 2000 en 2002.

Ploeggenoot Sergio Pérez finishte achter Verstappen als tweede. De twee Red Bulls domineerden de vierde grand prix van het seizoen.

De race in het zonnige Suzuka begon met een stevige crash. Direct na de start, waarbij Verstappen overigens goed weg was vanaf poleposition, werd de rode vlag gezwaaid. Daniel Ricciardo raakte Alex Albon en beide mannen vlogen hard de bandenstapel in.

De coureurs konden ongedeerd uit hun auto stappen, maar de barrière was zwaar beschadigd. De race lag bijna een halfuur stil, zodat de boel kon worden gerepareerd. Daarna volgde een herstart.

Max Verstappen

En ook bij de tweede keer dat er werd gestart, was Verstappen goed weg. Zijn teamgenoot Pérez kon volgen, maar maakte na een paar rondes wel een kleine fout, waarna Verstappen gevlogen was.

Verschillende bandenstrategieën

De bandenstrategieën van de coureurs en teams verschilden op het Japanse circuit behoorlijk van elkaar. De Mercedessen, met Lewis Hamilton en George Russell, gingen al voor de herstart over op de langzamere harde band en verloren daardoor tijd in de eerste fase van de race. Ze deden dit in een poging om slechts één keer te hoeven stoppen, omdat de harde band het langer volhoudt. Uiteindelijk moesten Hamilton en Russell alsnog een extra pitstop maken.

Ferrari koos juist een sterke strategie. Leclerc reed lang door op zijn eerste set banden, waardoor zijn poging tot een 'eenstopper' wel slaagde. Bovendien kon hij het tempo al die tijd hoog houden. Sainz stopte wel twee keer, en ging uiteindelijk nog voorbij aan Leclerc.

Verstappen en Pérez kozen een meer standaardstrategie, met twee pitstops op de verwachte momenten. Zij maakten net als het team geen fouten en reden soeverein naar de eerste en tweede plek.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl