Gebruikers deelscooters Rotterdam laten steeds vaker helm slingeren
Na het gebruik van een deelscooter is het de bedoeling dat de helm weer opgeborgen wordt in de daarvoor bedoelde koffer, maar dat gebeurt lang niet altijd: in Rotterdam liggen de helmen steeds vaker op straat of in de sloot.
"We vissen er wel twee per dag uit het water", zegt Jan Pieter Kalkman van het waterschap Schieland en Krimpenerwaard tegen Rijnmond. Dat is niet alleen zonde van de helmen (die zijn zo vies dat ze bij het grofvuil eindigen), het kan ook de waterafvoer belemmeren. Door de helm kan een duiker, een buisvormige constructie die twee wateren met elkaar verbindt, verstopt raken. Bij regenbuien kan daardoor het overtollige water niet goed afgevoerd worden.
Sneeuw voor de zon
Ook vrijwilligers van Zwerfie Rotterdam, een organisatie die zwerfafval opruimt, komen regelmatig een helm van een deelscooter tegen. Vrijwilliger Ivo Rodermans vindt dat deelscooterbedrijven het probleem makkelijk kunnen oplossen. "Dat je in de app je scooter niet kan afmelden als die helm niet in de bak zit. Als je dat regelt, is dit probleem als sneeuw voor de zon verdwenen."
Technisch is dat mogelijk, zegt een woordvoerder van deelscooterbedrijf Go Sharing, maar dat kost wel meer dan het vervangen van verloren helmen. "Dus dat is niet de moeite waard."
Sinds januari 2023 is er een helmplicht voor bestuurders en passagiers van scooters die maximaal 25 kilometer per uur kunnen. Voor gebruik van bromfietsen en (elektrische) scooters van maximaal 45 kilometer per uur gold die plicht al.
De gemeente Rotterdam promoot het gebruik van elektrisch deelvervoer, omdat het beter is voor het klimaat. Met speciale verzamelplekken in de stad probeert de gemeente overlast van wildparkeren terug te dringen, schrijft de regionale omroep. De stad heeft drie grote aanbieders van deelscooters: Felyx, Check en Go Sharing.
Moeilijk traceerbaar
Maar het achterlaten van helmen druist tegen het idee van schoon rijden in, zegt een woordvoerder van Go Sharing. "Het is slecht voor de natuur. Maar de meeste gebruikers bergen de helm netjes op", benadrukt hij.
Het is dan ook geen enorme kostenpost, voor de bedrijven, schrijft Rijnmond. Ze houden in hun businessmodel rekening met het aanvullen van zoekgeraakte helmen. Er staat een boete op het kwijtmaken van een helm, maar de dader is meestal lastig te traceren. In een helmkoffer zitten meestal twee helmen, dus als er een kwijtraakt heeft de volgende gebruiker niet meteen een probleem te melden.
Verzamelobject
Waarom mensen de helmen laten slingeren, is niet duidelijk. Wel speelt het stelen ervan al langer. Zo namen agenten in Aalsmeer en Uithoorn een jaar geleden meerdere helmen in beslag. Die werden gedragen door jongeren die niet op een gehuurde, maar bijvoorbeeld hun eigen scooter reden.
Ook Go Sharing merkt dat de helmen door sommigen als verzamelobject worden gezien. "Studentenhuizen sparen ze, en we zien er ook maaltijdbezorgers mee rijden."