The Body Shop mag 'ritual' niet meer gebruiken
Het woord 'ritual' dat drogisterij The Body Shop in een campagne gebruikte, lijkt te veel op de naam van concurrent Rituals. De winkelketen, die zich toelegt op natuurlijke cosmetische producten, mag het woord niet meer gebruiken en moet ook een schadevergoeding aan Rituals betalen.
Dit oordeelde het gerechtshof Den Haag tijdens het hoger beroep. De uitspraak werd eerder deze maand openbaar gemaakt en opgemerkt door RTL.
"Secrets of the World"
In 2015 kwam The Body Shop met een huidverzorgingslijn genaamd 'Spa of the World'. In de Benelux werd deze als 'Secrets of the World' op de markt gebracht. Producten uit deze lijn, zoals bodywash en crème, werden onderverdeeld in vier categorieën: 'relaxing ritual', 'revitalising ritual', 'blissful ritual' en 'firming ritual'. Rituals vond dit te veel lijken op hun naam en producten en spande daarom een rechtszaak aan.
In februari 2022 oordeelde de rechtbank Den Haag dat The Body Shop moest stoppen met het gebruik van het woord, waarna het bedrijf in hoger beroep ging. In december vorig jaar kwam het gerechtshof dus tot hetzelfde oordeel.
The Body Shop moet van het hof ook een schadevergoeding betalen aan Rituals voor mogelijke misgelopen inkomsten. Klanten kunnen in verwarring zijn gebracht en misschien het verkeerde product hebben gekocht.
Het schadebedrag moet nog worden vastgesteld. Ook moet The Body Shop de juridische kosten van Rituals vergoeden, ruim 35.000 euro.
Groter lettertype
Volgens het gerechtshof is er sprake van "verwarringsgevaar" en werd het woord 'ritual' door Body Shop niet uitsluitend gebruikt om een ritueel aan te duiden. De rechters zien wel dat het woord vaker voorkomt bij soortgelijke producten, maar vinden het in dit geval toch te veel op de merknaam Rituals lijken. Dit kwam met name door de "specifieke en prominente" manier waarnee het woord door The Body Shop werd gebruikt.
Vooral "het opvallende prominente en herhaald gebruik in hoofdletters van het woord RITUAL" speelde mee. Dit stond vaak op verpakkingen of in advertenties in een groter lettertype dan andere tekst. Al met al leek het te veel op een merkaanduiding, stelt het gerechtshof.
Problemen
De schadevergoeding komt bovenop andere problemen waar The Body Shop al een tijd mee kampt. In het Verenigd Koninkrijk, waar het bedrijf vandaan komt en in Duitsland heeft het bedrijf al faillissement aangevraagd. Wereldwijd heeft de keten ruim 3000 winkels, waarvan 30 in Nederland