NOS NieuwsAangepast

Schiphol moet werknemers beter beschermen tegen kankerverwekkende uitstoot

Werknemers op Schiphol worden blootgesteld aan kankerverwekkende stoffen in de uitstoot van vliegtuigmotoren. Dat concludeert de Arbeidsinspectie na definitief onderzoek. Schiphol moet van de inspectie de blootstelling zoveel mogelijk terugdringen. De luchthaven neemt de conclusie "uiterst serieus".

Het gaat om medewerkers die in de buurt van de vliegtuigen op het platform werken, bagage-afhandelaren bijvoorbeeld. Die worden te veel blootgesteld aan de schadelijke stoffen die vrijkomen bij het draaien van de vliegtuigmotoren, stelt de Arbeidsinspectie.

De Arbeidsinspectie had dat al geconcludeerd, maar toen mochten Schiphol en andere betrokken partijen nog reageren. Nu heeft de inspectie naar alle reacties gekeken, maar de conclusie van het onderzoek is daardoor niet veranderd. De bedrijven kunnen nog wel in beroep tegen de uitspraak.

Kanker en hartproblemen

Vakbond FNV dringt er bij de Arbeidsinspectie al langer op aan om vanwege de gezondheidsproblemen van werknemers de regels te handhaven. Hoeveel werknemers gezondheidsproblemen hebben, is niet onderzocht, maar de vakbond zag collega's die hun pensioen niet haalden door kanker en hart- en vaatziekten. Het vermoeden ontstond toen al dat dat met de uitstoot te maken kon hebben.

"Door de jaren heen hebben wij veel collega's verloren aan kanker en hartproblemen", zegt vakbondslid Gerben de Jong in een persbericht van FNV. "Achteraf is het natuurlijk moeilijk te bewijzen dat dit door de uitstoot komt, maar nu is in ieder geval duidelijk dat het verre van gezond is."

Maatregelen nemen

In het onderzoek is gekeken naar dieselmotoremissie en kerosinemotoremissie. Dieselmotoremissie staat op de officiële lijst van kankerverwekkende stoffen, kerosinemotoremissie niet. Maar uit onderzoek van het RIVM, in opdracht van de Arbeidsinspectie, blijkt dat kerosinemotoremissie verschillende kankerverwekkende bestanddelen bevat. Daarom moet Schiphol zorgen dat werknemers zo min mogelijk worden blootgesteld aan de stoffen die daarbij vrijkomen, zegt de inspectie.

Vooral dat laatste spraken KLM en Schiphol tegen. Zij stelden dat niet kan worden gezegd dat kerosinemotoremissie kankerverwekkend is. Maar de argumenten van de twee bedrijven veranderden de conclusie van de Arbeidsinspectie niet.

Demissionair minister Van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid laat in een reactie weten dat ze de Gezondheidsraad vraagt of kerosinemotoremissie ook kan worden opgenomen in de lijst van kankerverwekkende stoffen. "Dan is het ook voor de toekomst duidelijk hoe werkgevers ermee om moeten gaan."

Minder motoren

Schiphol moet nu maatregelen nemen, bijvoorbeeld door zo min mogelijk motoren aan te laten staan tijdens het taxiën. Ook mogen vliegtuigmotoren niet meer richting de werknemers worden gestart en als dat niet kan, moeten werknemers zo ver mogelijk van de motoren af gaan staan.

In een reactie zegt Schiphol dat er al veel verbeteringen zijn doorgevoerd, maar dat het sneller moet. Zo zijn er sinds dit jaar strengere regels om met minder motoren tegelijk te taxiën en wordt er gewerkt aan maatregelen om de afstand tussen werknemers en motoren te vergroten. Ook KLM zegt al maatregelen te nemen en zich in te zetten voor het verbeteren van de werkomstandigheden.

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid benadrukt in een reactie de wettelijke verantwoordelijkheid en de voorbeeldrol van Schiphol, en zegt dat nu duidelijk is dat er veel verbetering nodig is.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl