Amerikaanse luchtvaartautoriteit roept op tot controles oudere Boeing 737
De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA wil dat alle Boeing 737 900 ER-vliegtuigen extra gecontroleerd worden. Het gaat om een oudere versie dan de Boeing 737 MAX 9, die aan de grond moet blijven sinds het incident met een deurpaneel begin januari. Volgens de autoriteit zijn de schroeven en bouten bij de deurpanelen in het toestel hetzelfde.
Op 5 januari van dit jaar moest een Boeing 737 MAX 9 van Alaska Airlines een noodlanding maken, nadat het 35 minuten na opstijgen een deel van de romp verloor, met een groot gat in het vliegtuig als gevolg. Het toestel kon veilig landen in de Amerikaanse stad Portland. Alle 174 passagiers kwamen met de schrik vrij.
Na onderzoek bleek dat er schroeven en bouten loszaten in het deurpaneel. Ook bij andere luchtvaartmaatschappijen met de Boeing 737 MAX 9 werden gebreken gevonden. Sindsdien staan alle toestellen van dat type aan de grond.
'Zo snel mogelijk'
Nu wil de Amerikaanse luchtvaartautoriteit dat ook de Boeing 737 900 ER extra gecontroleerd wordt, om er zeker van te zijn dat alles goed vastzit. Het gaat om vier punten bij de deurpanelen van het toestel. Het advies aan luchtvaartmaatschappijen is om dit zo snel mogelijk te doen. Het gaat vooralsnog om het uitvoeren van inspecties en niet om een vliegverbod met dat type.
In Amerika vliegen United Airlines, Alaska Airlines en Delta Air Lines met de 900 ER. Nederlandse vliegtuigmaatschappijen vliegen er niet mee. Luchtvaartmaatschappij Corendon is wel eigenaar van drie 737 MAX 9-toestellen, maar zegt vanwege een andere indeling aan de binnenkant geen problemen te hebben.
Het Boeing-toestel van Alaska Airlines verloor begin deze maand een deel van de romp: