OVV na botsing watertaxi en rondvaartboot: meer regie op het water nodig
Er is meer regie en professionalisering nodig om de drukte op het water in het centrum van Rotterdam in goede banen te leiden. Dat stelt de Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV) naar aanleiding van het onderzoek naar de botsing tussen een watertaxi en een rondvaartboot op de Nieuwe Maas bij de Erasmusbrug in de zomer van 2022.
"Zeeschepen, binnenvaartschepen, passagiersschepen, pleziervaart en watertaxi's varen kriskras door elkaar", zegt de OVV. "Veilig personenvervoer over het water kan alleen als alle schippers zich bewust zijn van hun vaargedrag, als de vaarweg duidelijker ingericht is en als iedereen zich aan de regels houdt."
De boot lag na het ongeluk ondersteboven in het water en kon met behulp van een andere watertaxi weer voor een deel worden omgekeerd. Daarna konden de zes opvarenden, onder wie een kind, uit het water worden gered.
De twee boten botsten op 21 juli 2022 op elkaar:
Procedures naleven
Zowel de gezagvoerder van de rondvaartboot als de schipper van de watertaxi zeggen dat ze elkaar niet (op tijd) hadden gezien. Daar heeft het passeren van een ander passagierschip tussen hen in mogelijk aan bijgedragen.
Ook was de informatie op de systemen aan boord die onder andere de positie en snelheid van andere schepen laten zien "niet (goed) beschikbaar" voor beide schepen. "Vastgesteld is dat AIS (Automatic Identification System) en radar in de omgeving van de Erasmusbrug enigszins vertraagd is en dat de watertaxi's lastig te zien zijn op de radar."
De OVV concludeert verder dat er verschillende procedures niet zijn nageleefd door de schippers van de watertaxi en de rondvaartboot. Zo voer de watertaxi in het midden van de vaarweg, wat niet de bedoeling was. Daarnaast blijkt dat schippers de instructies van Watertaxi Rotterdam om haaks het water over te steken regelmatig niet naleven. Dat gebeurde ook in dit geval.
Ook had de gezagvoerder van de rondvaartboot zijn vertrek vanaf de aanlegsteiger van het rondvaartbedrijf Spido, vlak bij de Erasmusbrug, moeten melden. Nu was de watertaxi daar niet van op de hoogte.
Wat de OVV verder opviel, is dat de schippers naast het varen "op cruciale momenten ook andere, mogelijk afleidende, taken uitvoeren". Voor die taken is op een watertaxi de schipper het enige bemanningslid.
"Er zijn op dit moment te weinig eisen aan kleine snelle motorboten die bedrijfsmatig passagiers vervoeren, zoals watertaxi's", concludeert de Onderzoeksraad. "Een schipper die op een snelle motorboot met 12 passagiers vaart, moet aan dezelfde regels voldoen als een schipper die alleen op een snelle motorboot vaart, ondanks de veel grotere verantwoordelijkheid."
Meer aandacht voor vaargedrag
Een van de aanbevelingen aan Watertaxi Rotterdam is dat het vaargedrag van schippers en het naleven van regels "consequent" aandacht moet krijgen, bijvoorbeeld door meer training en minder afleiding. Verder zou de Nieuwe Maas "minder complex" ingericht moeten worden.
Voor die laatste aanbeveling kijkt de OVV naar de Havenmeester Rotterdam en de gemeente Rotterdam, maar ook naar de gebruikers van water, zoals Watertaxi Rotterdam, Koninklijke Spido en Waterbus. "Ook moet er een duidelijker wettelijk kader komen om het naleven van regels te handhaven, bijvoorbeeld over wie waar en met welke snelheid mag varen."