De snelboot Tiger, die vorig jaar in aanvaring kwam met de watertaxi Stormloper
NOS NieuwsAangepast

Advies ongeluk Terschelling: 'Maak afspraken over vaargedrag en communicatie'

Varen over de Waddenzee moet veiliger, stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). Daarvoor zijn volgens de OVV afspraken over vaargedrag en communicatie nodig. Deze aanbeveling doet de Onderzoekraad naar aanleiding van een onderzoek naar het dodelijke ongeluk tussen een watertaxi en een veerboot vorig jaar. Hierbij kwamen drie mannen en een 12-jarige jongen om het leven.

De watertaxi Stormloper en snelboot Tiger botsten in de vroege ochtend van 21 oktober op elkaar, ter hoogte van het Schuitengat bij Terschelling. Zowel de watertaxi als snelboot voer te snel, schrijft de OVV. De watertaxi had in het Schuitengat een snelheid van 29,3 kilometer per uur en de snelboot een snelheid van 55 kilometer per uur, waar maximaal 20 kilometer per uur is toegestaan.

Ook communiceerden de twee boten volgens de OVV niet helder en gedroegen ze zich niet volgens de vaarregels. Zo was er onduidelijkheid over hoe de boten elkaar zouden passeren: stuurboord-stuurboord of bakboord-bakboord.

De plek van de aanvaring tussen de watertaxi en de veerboot in oktober vorig jaar

De wet- en regelgeving rond handhaving moet worden aangepast, stelt de OVV. Nu mag er geen radarinformatie worden gebruikt om in te grijpen bij een snelheidsovertredingen. Ook mogen de verkeersleiders, zoals die van de vuurtoren Brandaris, schippers alleen wijzen op de snelheid, maar zij kunnen niet handhaven.

Alleen patrouilleschepen mogen optreden wanneer ze een schip op heterdaad betrappen op een snelheidsovertreding. Dit gebeurt volgens de OVV weinig omdat schepen een patrouilleschip direct opmerken en dan hun snelheid kunnen aanpassen.

Op basis van locatiegegevens concludeert de OVV dat de watertaxi's en snelboten in de periode van 1 tot 17 oktober structureel te hard voeren. "Snelheden van 50 kilometer per uur van zowel de watertaxi's als de snelboten waren gebruikelijk."

Samen scenario's oefenen

De Onderzoeksraad raadt de minister van Infrastructuur en Waterstaat verder aan om te komen met duidelijke regels voor watertaxi's als de Stormloper. Er bestaat namelijk geen wettelijke definitie van het begrip watertaxi. Dat leidt er volgens de OVV toe dat "zowel ondernemers als uitvoeringsinstanties hun eigen invulling hieraan geven".

Om de veiligheid op de Waddenzee te verbeteren kunnen de betrokken partijen ook samen scenario's oefenen en trainingen organiseren, zoals een simulatortraining, staat in het rapport. De rederij van de veerboot en het watertaxibedrijf zouden al zijn gestart met verbeteracties.

Zo wordt er volgens de rederij van snelboot Tiger op toegezien dat veerboten in het Schuitengat maximaal 20 kilometer per uur varen. Ook de watertaxi's varen in het donker niet meer harder dan deze snelheid, zegt de eigenaar tegen de OVV.

Vervolging schippers

Het OM maakte deze zomer al bekend dat het de twee schippers gaat vervolgen voor hun betrokkenheid bij het bootongeluk. Zij worden verantwoordelijk gehouden voor dood door schuld en het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel.

Ook het OM stelde toen al dat de communicatie onvoldoende was. Er zouden onduidelijke afspraken zijn gemaakt. De schipper van de watertaxi maakte daarnaast een onveilige stuurbeweging, waardoor de veerboot de watertaxi niet meer kon ontwijken. Verder concludeerde het OM net als de OVV dat beide boten te hard voeren.

Het Schuitengat is niet een officiële vaarroute van de veerboot, maar wordt vaker gebruikt door de rederij, omdat het een kortere route is. Dat scheelt geld, omdat er minder brandstof nodig is.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl