Blue Band 'Roombeter' wint prijs voor meest misleidende product
Blue Band Roombeter is gekozen als meest misleidende voedselproduct van 2023. Actie-organisatie Foodwatch heeft de jaarlijkse prijs Het Gouden Windei vandaag overhandigd aan producent Upfield.
Consumenten vinden de naam 'Roombeter' een misleidende variant van 'roomboter'. De boter van Blue Band is een plantaardig alternatief, maar dit valt consumenten nauwelijks op door de naam en door de verpakking. Het product is namelijk verpakt in de kenmerkende gouden wikkel van het merk.
Volgens Foodwatch vonden veel consumenten de naam een flauwe en handige marketingtruc. De plantaardige boter kreeg veruit de meeste stemmen, namelijk 45 procent.
Foodwatch zegt dat het wel degelijk is toe te juichen dat er steeds meer plantaardige alternatieven op de markt komen. "Maar om de zuivellobby niet in de kaart te spelen moeten deze varianten in duidelijk onderscheidende verpakkingen zitten, zoals een andere wikkel of groen kuipje."
Op de tweede plaats eindigt eiwitreep Hero B'tween Protein met 19 procent van de stemmen. Consumenten vinden de reep onzinnig omdat de meeste Nederlanders al genoeg eiwitten binnenkrijgen op een dag. Daarnaast zou de reep veel minder groot zijn dan de verpakking doet denken.
Met 16 procent van de stemmen gaat de derde plek naar Danio Romige Kwark Pistachesmaak van Danone. Op de verpakking staan twee pistachenoten maar in het product zitten helemaal geen pistachenoten. De smaak zou komen van een natuurlijk aroma, maar Danone wil niet zeggen waaruit dit bestaat.
Foodwatch maakt jaarlijks een selectie producten waarover consumenten het meest hebben geklaagd. Hieruit kunnen Nederlanders dan weer kiezen wie de winnaar wordt.
Brood en thee
Het is niet voor het eerst dat Blue Band het Gouden Windei wint. In 2011 ontving het merk de 'prijs' voor een wit brood dat toch volkoren zou zijn. Alleen bevatte het brood alleen nepvezels en geen volkorenmeel. De toenmalige producent Unilever wilde de prijs toen niet in ontvangst nemen.
Vorig jaar kregen de gezonde ijstheeën van Jumbo de meeste stemmen. Volgens Foodwatch was het misleidend om deze thee als gezond te presenteren aan de klant, en was thee in het drankje bovendien "ver te zoeken".