De Maersk Gibraltar, hier op archief, werd gisteren door Houthi's aangevallen
NOS NieuwsAangepast

Nederlandse reders mijden tijdelijk Rode Zee, roep om maatregelen tegen Houthi's

De Deense rederij Maersk en de Duitse rederij Hapag-Lloyd varen voorlopig niet door de Rode Zee. Dat besluit volgt op aanvallen gisteren en vandaag op schepen van de rederijen door Houthi's uit Jemen. Hapag-Lloyd bekijkt de situatie maandag opnieuw, Maersk heeft geen datum genoemd.

De Nederlandse redersvereniging KVNR zegt dat ook een "aanzienlijk deel" van de 115 bij hen aangesloten reders heeft besloten voorlopig om te varen. "De schepen die al op weg zijn varen door, schepen die hun route nog kunnen bepalen zullen een andere route kiezen dan die door het Suezkanaal", zegt directeur Annet Koster.

De Europese redersvereniging ECSA en de Europese transportvakbond ETF riepen de internationale gemeenschap vanmiddag op om maatregelen te nemen tegen de aanvallen van Houthi's in de Straat van Bab el Mandeb. Dat is de nauwe zeestraat tussen de Rode Zee en de Indische Oceaan, tussen Jemen en Djibouti.

"Bescherming van scheepvaartroutes en het internationale principe van vrije doorvaart zijn essentieel voor de veiligheid van Europa", zeggen de reders en de vakbond in een gezamenlijke verklaring. Daarom moet de veiligheid van de commerciële scheepvaart op deze route volgens hen worden verbeterd.

Houthi-strijders kaapten vorige maand het vrachtschip Galaxy Leader

De KVNR is duidelijk over hoe die versterking eruit moet zien. "We vragen nu echt om militaire actie en begeleiding", zegt Koster. "Het was steeds de vraag of dat escalerend of de-escalerend zou werken. Op basis van het verleden doen we nu dit statement."

Koster doelt op een gezamenlijke militaire actie drie jaar geleden in de Perzische Golf. Daar werden olietankers aangevallen, vermoedelijk door Iran. Nederland deed daarna mee aan een militaire missie onder Franse vlag om de scheepvaart te beschermen en dat heeft toen gewerkt.

De route door de Straat van Bab el Mandeb is een van de drukst bevaren zeeroutes ter wereld. Per jaar gaan daar zo'n 23.000 tankers, container- en vrachtschepen doorheen. Koster ziet dat de aanvallen door de Houthi's toenemen. Dat brengt schepen en hun bemanningen mogelijk in gevaar.

"Naarmate de onzekerheid en de willekeur toeneemt, zal je zien dat meer reders eieren voor hun geld kiezen en onder Afrika langs gaan. Dat kost tien dagen extra en dus extra geld omdat de reis langer duurt en extra brandstof nodig is."

De internationale diplomatie zit niet stil. De VS probeert voor deze regio een zo breed mogelijke militaire coalitie tot stand te brengen. Dat moet een signaal aan de Houthi's geven dat meer aanvallen niet getolereerd zullen worden, zei de Amerikaanse speciale gezant voor Jemen, Tim Lenderking, tegen persbureau Reuters.

Iran dreigde vorige week, als bondgenoot van de Houthi's, dat zo'n strijdmacht met "buitengewone problemen" te maken zal krijgen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl