Gedupeerden woekerpolis ASR en Aegon krijgen extra compensatie
Consumenten die ooit een woekerpolis hebben gehad bij verzekeraar ASR en Aegon Nederland krijgen een extra compensatie. ASR, dat eerder dit jaar Aegon Nederland overnam, heeft hiervoor met vijf claimorganisaties een overeenkomst gesloten. In ruil voor 250 miljoen zien zij af van verdere rechtszaken.
Hiermee komt er voor ASR een einde aan een lange juridische strijd. "De juridische weg zou nog heel lang duren en veel onzekerheid geven voor ons als bedrijf en voor klanten", zegt Jos Baeten, CEO van ASR. "Vandaar dat we hebben gekeken of we dit dossier op een andere manier kunnen oplossen."
"Dit is een overwinning voor consumenten", zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. Dat vindt ook advocaat Adriaan de Gier van Stichting Wakkerpolis, die denkt dat de zaak zich anders nog lang had voortgesleept.
300 verschillende producten
Hoeveel bij de claimclubs aangesloten polishouders krijgen, verschilt per persoon. Het zou gaan om minimaal enkele honderden tot in een enkel geval enkele tienduizenden euro's. ASR reserveert daarnaast 50 miljoen euro voor klanten die niet zijn aangesloten bij de claimclubs en voor schrijnende gevallen.
De regeling geldt voor bijna 300 verschillende producten die Aegon en ASR ooit hebben aangeboden, zoals Aegon Koersplan, Fundplan en Vermogensplan. Voorwaarde is wel dat minimaal 90 procent van bij de claimclubs aangesloten deelnemers akkoord gaat.
Juridisch overhoop
Organisaties als de Consumentenbond, Woekerpolis.nl en Wakkerpolis liggen al lange tijd juridisch overhoop met verzekeraars die woekerpolissen verkochten. Eind september oordeelde het gerechtshof Den Haag dat Nationale Nederlanden en Aegon klanten met een zogenoemde 'beleggingsverzekering' onterecht hoge kosten in rekening brachten.
De verzekeraar werd opgedragen de kosten en het gemiste rendement te vergoeden aan de gedupeerden met wat later een woekerpolis werd genoemd. NN en ASR lieten na de overwinning van drie claimorganisaties weten naar Hoge Raad te stappen. ASR ziet daar dus nu vanaf.
Nationale Nederlanden laat weten kennis te hebben genomen van het bericht van ASR: "Wij beschouwen dit als een positieve ontwikkeling." De verzekeraar zegt open te staan voor een oplossing en een "open dialoog" te voeren met claimorganisaties. Een overeenkomst is er nog niet, zegt NN.
Geen spaarproduct
De woekerpolis werd bedacht in de jaren 90, toen verzekeraars de 'beleggingsverzekering' voor consumenten introduceerden. Wie wilde sparen voor de oude dag of een huis kon hier meer rendement op krijgen dan een gewone spaarrekening.
Maar wat door veel houders als spaarproduct werd aangezien, was feitelijk beleggen met een vaste looptijd. Hierbij lag het risico van verliezen geheel bij de polishouder. Ook bleken de kosten onverwacht hoog toen de beurzen na de eeuwwisseling inzakten.
Klanten die ontdekten aan welk product ze vastzaten, konden het tot hun ergernis ook niet stopzetten. Dit leverde schrijnende verhalen op. De beleggingsverzekering kreeg zodoende de bijnaam woekerpolis. Vanaf 1993 werden volgens de Consumentenbond in Nederland zeven miljoen woekerpolissen verkocht, met een totale waarde van 100 miljard.