Twee voorbeelden van Media Matters van advertenties naast aanstootgevende posts
NOS Nieuws

Musk klaagt actiegroep aan na kritisch rapport over antisemitisme op X

Eigenaar Elon Musk van het socialemediaplatform X heeft een rechtszaak aangespannen tegen Media Matters, een non-profitorganisatie die Amerikaanse mediabedrijven in de gaten houdt wat betreft haatzaaien.

De organisatie presenteerde vorige week een rapport , waarin gesteld werd dat op X advertenties van grote bedrijven regelmatig afgebeeld worden vlak naast antisemitische en neonazistische posts. In reactie op het rapport besloten bedrijven als IBM en Comcast voorlopig te stoppen met adverteren op X.

Musk reageerde afgelopen weekend woedend op Media Matters, en kondigde toen al aan te gaan procederen tegen de organisatie "en iedereen die deelneemt aan deze frauduleuze aanval op ons bedrijf."

Slechts door weinig bezoekers gezien

Musk ontkende niet dat er inderdaad advertenties worden vertoond vlak naast antisemitische posts, maar hij zei dat dat slechts zeer weinig voorkomt vergeleken met het totale aantal advertenties op X. Sommige van de advertenties waarover Media Matters bericht, waren door slechts enkele bezoekers gezien, aldus Musk.

Wat Musk met deze rechtszaak wil te bereiken is onduidelijk: hij heeft geen eis tot schadevergoeding naar buiten gebracht, of een eis dat Media Matters zijn rapport intrekt.

Van 44 miljard naar 19 miljard

Musk en zijn bedrijf kampten de afgelopen week met meer reputatieschade: vrijdag werd X door onder meer het Witte Huis bekritiseerd, omdat Musk instemmend had gereageerd op een bericht over 'dialectische haat' van Joden tegenover 'witte mensen'. Een woordvoerder van het Witte Huis noemde dat toen "promotie van antisemitisme en racistische haat".

Musk nam het beursgenoteerde Twitter vorig jaar over voor een bedrag van 44 miljard dollar, en doopte het al snel om tot X. Het bedrijf is nu naar schatting nog zo'n 19 miljard dollar waard.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl