Kabinet pleit bij Europese Commissie voor verbod op telemarketing en deurverkoop
Het kabinet wil dat de Europese Unie het mogelijk maakt dat lidstaten deurverkoop en telemarketing kunnen verbieden. Daarover gaat minister Adriaansens van Economische Zaken vandaag in gesprek met de Europese Commissie in Den Haag.
Ondanks de strengere regels die Nederland heeft ingevoerd, krijgen veel mensen nog altijd ongewenste telefoontjes en huisbezoekjes van opdringerige verkopers.
Het kabinet werkt de laatste jaren hard aan strengere regels voor telemarketing en deurverkoop. Zo mogen bedrijven consumenten alleen bellen als die daar expliciet toestemming voor hebben gegeven en is een contract pas geldig als een consument schriftelijk heeft ingestemd met het aanbod.
Minister Adriaansens wil nu in de wet vastleggen dat deze regel ook voor deur-tot-deurverkoop geldt. Zo krijgen consumenten ook recht op bedenktijd nadat een deurverkoper langs is geweest.
Ongewenste telefoontjes
Toch zijn deze regels niet goed genoeg, zegt Adriaansens tegen de NOS. "We zien dat veel mensen nog ongevraagd opgebeld worden en dat consumenten niet altijd afgewogen beslissingen kunnen nemen als er een opdringerige verkoper voor de deur staat."
Afgelopen augustus berichtte ook de Consumentenbond dat de telemarketingwet niet goed werkt. Zo zou 80 procent van de consumenten weleens lastiggevallen worden door telefoontjes van marketeers. De meeste telefoontjes werden in opdracht van energieleveranciers gedaan, gevolgd door loterijen en goede doelen.
In verband met de vrije markt die in Europa geldt, kan er niet een zomaar een algeheel verbod op telemarketing en deur-tot-deurverkoop ingevoerd worden. "We willen alleen een verbod op producten of contracten waarbij de consumenten geen goede afwegingen kunnen maken, zoals bij complexe energiecontracten", zegt Adriaansens.
Het kabinet vraagt hiermee niet om een Europees verbod op telemarketing en deurverkoop, maar om een uitzondering op de regel voor Nederland.
Bezoek van Europese Commissie
Volgend jaar worden de Europese regels voor consumentenbescherming geëvalueerd. De Europese Commissie bezoekt daarom alle lidstaten in Europa om te vragen welke onderwerpen zij belangrijk vinden.
Adriaansens spreekt met het Europese orgaan ook over andere onderwerpen om consumenten beter te beschermen. Zo pleit ze voor strengere regels voor kortingsacties: bedrijven zouden alleen de adviesprijzen van fabrikanten mogen vermelden als deze prijzen daadwerkelijk eerder zijn gehanteerd. Ook moeten er hogere eisen komen aan duurzaamheidsclaims en keurmerken, om bijvoorbeeld greenwashing tegen te gaan.