ANWB stopt fatbike-verzekering: 'Kans op diefstal in Amsterdam 90 procent'
De ANWB stopt volgende maand met het verzekeren van fatbikes vanwege "extreem hoge diefstalcijfers" en aanpassingen aan de fietsen na aankoop. De organisatie zegt dat het besluit nodig is om fietsverzekeringen betaalbaar te houden.
Per 6 september worden geen nieuwe fatbikeverzekeringen afgesloten. Mensen met een doorlopende verzekering krijgen twee maanden voordat de verzekering zou worden verlengd een brief dat deze wordt stopgezet. Een aflopende verzekering loopt door tot het einde van de looptijd.
Een woordvoerder van de ANWB zegt dat de financiële schade op fatbikes is gestegen tot zo'n 800 procent van de premie. De schade is dus acht keer zo hoog als de premie-inkomsten.
Geen helm
Bij de ANWB zijn verzekeringen afgesloten voor 10.000 fatbikes. "Daarvan is het merendeel dit jaar ingestroomd. Dat geeft aan hoe groot de groei is, en waarom we moeten ingrijpen."
De snelle groei hangt samen met de invoering van de helmplicht voor snorfietsen. ziet de ANWB. Op een fatbike, een snelle elektrische fiets met extra brede banden, hoef je in tegenstelling tot snor- en bromfietsen geen helm te dragen.
De kans op diefstal van fatbikes is zeer groot, zegt de verzekeraar. "In Amsterdam is de kans dat je fatbike wordt gestolen 90 procent."
De organisatie gaat onderzoeken hoe fatbikes in de toekomst "toch op een verantwoorde manier" verzekerd kunnen worden. Dat gaat niet alleen over de hoogte van de premie, maar ook over eisen die gesteld worden op het gebied van beveiliging en stalling.
Floor van Workum, hoofd ANWB Verzekeren, zegt dat probleem van fietsdiefstallen zich niet tot fatbikes beperkt. Daarom pleit de ANWB voor een "systeemaanpak". Belanghebbenden moeten daarin samenwerken op gebied van registratie, data-uitwisseling en beveiliging van de fietsen.
Gevaarlijke situaties
Bij fatbikes speelt ook mee dat ze vaak omgebouwd worden. De ANWB wijst erop dat veel eigenaren hun fatbike na aankoop opvoeren en een gashendel aanbrengen. Van Workum noemt dat "een gevaarlijke trend".
"Want naast de financiële aansprakelijkheidsrisico's die het met zich meebrengt, zorgt het ook voor gevaarlijke situaties op de weg. Het remmen van deze trend is dan ook een nadrukkelijk uitgangspunt als we de voorwaarden voor de nieuwe fatbikeverzekering gaan ontwikkelen."
Ook Interpolis en Centraal Beheer denken na over het stoppen met verzekeren. Daarover is nog niets besloten, zeggen zij.
De Fietsersbond pleitte in januari voor strengere regels voor fatbikes: