NOS NieuwsAangepast

Brandend schip wordt gedoseerd gekoeld: veel water bedreigt stabiliteit 

Hulpdiensten zijn overgegaan op het gedoseerd koelen van de buitenzijde van het vrachtschip Fremantle Highway bij de Waddeneilanden. Eerder werd er constant gekoeld. "Voorkomen moet worden dat overbodig veel water aan boord komt. Dit brengt de stabiliteit van het schip in gevaar", schrijft de Kustwacht.

Per moment wordt bepaald of het schip gekoeld wordt. "De regie ligt bij het bergingsteam", zegt een woordvoerder van de Kustwacht. "Er zijn bergers aanwezig die per moment bepalen of er gekoeld wordt. De stabiliteit van het schip is bepalend."

Warmtecamera's houden de temperatuur van het schip in de gaten. "Een kustwachtvliegtuig maakt warmtebeelden. Daarmee doen we temperatuurmetingen." Omrop Fryslân meldt dat het nog steeds "ontzettend warm" is aan boord en dat er daardoor is het nog steeds niet mogelijk om het schip te betreden. Dat is wel nodig om het schip te kunnen bergen.

Stookolie en scheepsdiesel aan boord

Volgens het Duitse ministerie voor Milieu is er 1600 ton aan zware stookolie en 200 ton scheepsdiesel aan boord van het schip dat gisteren in de problemen kwam. Een woordvoerder van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) laat weten dat de bemanningsleden gisteren van zo'n 25 tot 30 meter hoogte van het schip in het water zijn gesprongen.

Ondertussen woedt de brand voort en komt er nog steeds rook uit het schip, waardoor het niet veilig is om aan boord te gaan. Het schip bevindt zich inmiddels zo'n 16 kilometer ten noorden van Terschelling omdat het door de wind en de stroming naar het westen drijft.

Het schip wordt met behulp van een sleepboot buiten de vaarroutes gehouden, zodat het scheepvaartverkeer op veilige afstand kan passeren. Het vaartuig ligt volgens Rijkswaterstaat niet meer helemaal waterpas in het water.

Het vrachtschip trekt bekijks op het strand van Terschelling:

Brandend vrachtschip ligt 16 kilometer ten noorden van Terschelling

De Japanse rederij K Line zei vanochtend tegen het Duitse persbureau DPA dat het brandende vrachtschip zo'n duizend auto's meer aan boord had dan eerder werd gemeld. Het gaat volgens de rederij om 3783 auto's in plaats van 2857 auto's. Toch gaat de Kustwacht nog steeds uit van 2857 auto's. "Dat is de informatie die wij hebben gekregen."

Als het er wel 3783 zijn, maakt dat volgens de Kustwacht geen groot verschil voor de operatie. "Het is sowieso een complexe situatie, of het nu gaat om zo'n 2800 of 3800 auto's."

Het kan nog dagen duren voordat de brand is gedoofd, zei een woordvoerder van de Kustwacht vanochtend in het NOS Radio 1 Journaal. Om informatie te verzamelen, maakt de Kustwacht beelden vanuit een vliegtuig. Daarnaast houdt een bergingsteam de situatie vanaf de sleepboot in de gaten.

Als er brandstof gaat lekken uit het schip zal dat zich naar het noorden verspreiden en niet richting de Waddeneilanden, schreef demissionair minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) vanochtend in een brief aan de Tweede Kamer. Dat komt door "de huidige en voor de komende dagen voorziene wind- en golfrichting". Rijkswaterstaat is met een oliebestrijdingsvaartuig in de buurt om meteen te kunnen ingrijpen zodra dat wel het geval is.

Risico voor Waddeneilanden

De grote angst is dat het schip kapseist en gaat zinken. Dat zou kunnen betekenen dat een deel van de lading zich richting de Waddeneilanden verplaatst. "Het is een werelderfgoedgebied en dat zou beschadigd kunnen worden als daar heel rare, giftige producten in terecht zouden komen", zei burgemeester Stoel van Ameland gisteren.

De burgemeester benadrukte nogmaals hoe belangrijk het is om aandacht te hebben voor de veiligheid van dit soort scheepvaart bij het Waddengebied. "We hebben ons eerder al uitgesproken over de zorg over de route die gevaren wordt."

Er is een noordelijke en een zuidelijke route. Stoel en de andere Waddenburgemeesters zouden het liefst zien dat de zuidelijke route verdwijnt. "Hoe verder van de Waddeneilanden af, hoe minder de risico's en hoe meer tijd om in te grijpen als er iets misgaat."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl