Verrassende winnaar nooit ver weg bij GP van Hongarije: 'Circuit verleidt tot inhalen'
Dit weekend strijkt het Formule 1-circus neer in Hongarije. Voorafgaand aan de elfde wedstrijd van het jaar lijkt het niet de vraag of Max Verstappen gaat winnen, maar met hoeveel seconden voorsprong. Op het circuit bij Boedapest is echter niets zeker. De race vormt vaak de uitzondering op de regel, een verrassing is altijd dichtbij.
De Hungaroring is anders dan alle andere circuits die op de F1-kalender staan. De baan wordt gekscherend 'Monaco zonder muren' genoemd. Het circuit is krap en er zijn veel lastige bochten. Toch ligt de snelheid veel hoger dan in Monte Carlo. Het geeft een recept voor unieke races en grote verrassingen.
Meerdere kampioenen boekten hun eerste zege in Hongarije. Damon Hill, de wereldkampioen van 1996, pakte drie jaar eerder zijn eerste overwinning op het zogenoemde 'Mickey Mouse-circuit'.
Ook Fernando Alonso won zijn eerste grand prix op de Hungaroring, in 2003. Daarmee was hij destijds de jongste GP-winnaar ooit. Twee jaar later zou hij met Renault zijn eerste van twee wereldtitels pakken.
De eerste overwinning van Jenson Button, tijdens de GP van Hongarije in 2006, was wellicht de grootste verrassing. In regenachtige omstandigheden knokte de Engelsman zich in een Honda naar voren vanaf de veertiende plaats. Het zou de laatste GP-zege voor Honda als motorleverancier zijn tot Max Verstappen de Grand Prix van Oostenrijk in 2019 won, en überhaupt de laatste overwinning voor Honda als fabrieksteam.
Drie jaar later zou Button wereldkampioen worden met Brawn GP. Zijn uitstekende rijvaardigheid in listige condities zouden vaker naar boven komen in zijn carrière.
Het circuit in Hongarije zorgde vaker voor onverwachte winnaars. In 2008 boekte Heikki Kovalainen er zijn eerste (en enige) zege. Hij was destijds de teamgenoot van Lewis Hamilton bij McLaren. De Fin kon normaal gesproken geen potten breken, maar toen de motor van Ferrari-coureur en raceleider Felipe Massa de geest gaf, ging Kovalainen er met de winst vandoor.
Nadat Kovalainen ook in 2009 geen indruk maakte, was zijn avontuur bij McLaren afgelopen. Na een paar jaar bij teams in de achterhoede, reed de Fin zijn laatste Grand Prix in 2013. Momenteel rijdt de nu 41-jarige Kovalainen in de Extreme E, een elektrisch rallykampioenschap.
Lewis Hamilton won maar liefst acht keer op de Hungaroring. Vaak deed hij dit in sterke auto's, maar ook in mindere tijden kwam Hamilton bovendrijven. In de eerste seizoenshelft van 2009 had hij een hork van een McLaren, maar op het krappe circuit kon hij wel winnen. Vier jaar later pakte Hamilton op hetzelfde circuit zijn eerste zege voor Mercedes.
Ook in de dominante jaren van Mercedes was een verrassing nooit ver weg. In 2014 pakte Daniel Ricciardo de zege na in de slotfase een paar sterke inhaalacties te hebben gemaakt. Een touché tussen teamgenoten Lewis Hamilton en Nico Rosberg maakte een jaar later de weg vrij voor Sebastian Vettel en Ferrari, die in 2017 ook wisten te winnen.
De grootste sensatie kwam twee jaar geleden. Lewis Hamilton en Max Verstappen waren verwikkeld in een fantastische titelstrijd. Na de crash van Verstappen in Silverstone na contact met Hamilton, waren de spanningen tussen Red Bull en Mercedes hoog opgelopen.
De start van de race in Hongarije vond plaats in natte omstandigheden. Verstappen kwam niet lekker weg, maar kon niets doen aan het feit dat Mercedes-rijder Valtteri Bottas te laat remde en in bocht 1 vier auto's uitschakelde. Verstappen zelf kon met een zwaar beschadigde auto nog tiende worden en een puntje pakken.
Nadat de race onderbroken werd door een rode vlag, stond Hamilton op regenbanden klaar voor de herstart. Alle andere overgebleven bolides ontbraken op de grid. Zij reden meteen de pitstraat in om droogweerbanden te halen. Het gevolg: de vijf startlampen gingen aan voor slechts één rijder. Hamilton reed alleen weg, waarna de andere rijders de pits uitreden. Hamilton maakte zijn pitstop en lag helemaal achteraan.
De zevenvoudig wereldkampioen vocht zich terug naar voren, maar kon niet voorkomen dat Esteban Ocon voor Alpine zijn eerste F1-zege zou pakken.
Een nieuwe overwinning voor Alpine lijkt dit weekend niet voor de hand te liggen. Na tien zeges voor Red Bull in 2023 lijkt nummer elf een zekerheidje, maar als er één circuit kan zorgen voor een verrassing, is dat wel de Hungaroring.