De boeken van Ana Huang zijn al meer dan een miljoen keer verkocht
NOS Nieuws

Signeersessie 'TikTok-auteur' Ana Huang verkoopt binnen twee minuten uit

Honderden BookTok-gebruikers stonden vandaag in de rij bij boekhandel Scheltema in Amsterdam voor een krabbel van Ana Huang. Zij is de Amerikaanse auteur van de Twisted Love-serie, een boekenreeks die door TikTok enorm populair is geworden onder jongeren.

BookTok is een gemeenschap van boekenfans die op TikTok onder meer leestips en reviews met elkaar uitwisselen. Filmpjes over Huangs boeken hebben op het platform meer dan 260 miljoen weergaven en van de boeken zijn al meer dan een miljoen exemplaren verkocht.

De boeken doen het ook hier goed: alle signeersessies in Europa zijn binnen een uur uitverkocht. Zo ook die in Amsterdam van vanmiddag, waar er al na twee minuten geen kaarten meer over waren. 300 fans kregen een plekje in de wachtrij.

De gelukkigen konden Huang vandaag ontmoeten en moesten daarvoor lang in de rij staan:

Lange rij met fans voor schrijfster van Booktok-hit: 'Sorry mam!'

Huang is blij dat haar boeken meer jongeren aan het lezen krijgen, zegt ze tegen NOS Stories: "Ik denk dat sociale media, zoals TikTok, veel hebben gedaan voor het genre romantiek en de schrijversgemeenschap. Ik heb veel lezers die zeggen dat dit het eerste boek was dat ze hebben gelezen, en zeggen dat ze nooit van lezen hielden."

Fans beamen dat. "Ik wil haar bedanken voor alles wat ze schrijft. Ik vind het leuk om te zien hoeveel indruk ze heeft gemaakt op al deze mensen. Het voelt echt alsof ze met ons meeleeft in haar boeken", zegt een fan die haar boeken tegenkwam op Amazon. Een andere fan kwam vanuit Keulen naar Amsterdam om Huang te ontmoeten: "Ik ga haar bedanken, ze brengt heel snel boeken uit en daarvoor wil ik haar bedanken."

Steeds meer jongeren lezen

Het clichébeeld dat jongeren steeds minder lezen klopt niet, volgens eerder onderzoek van boeken-kennisplatform KVB Boekwerk. Het aantal lezers onder 15 tot 24-jarigen is tijdens corona gestegen met 16 procent.

De boekensector probeert deze groep ook aan te spreken, via sociale media bijvoorbeeld. Maar ook door BookTok-evenementen te organiseren en speciale afdelingen in de winkel te hebben waar boeken worden uitgelicht die jonge lezers kunnen kennen van TikTok.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl