Verstappen boekt zesde Formule 1-zege op rij; ook op Silverstone is hij de beste
Max Verstappen heeft ook de Grand Prix van Groot-Brittannië gewonnen. Het is zijn tweede overwinning op het circuit van Silverstone, nadat hij in 2020 ook al een extra race in teken van het 70-jarig jubileum van de Formule 1 wist te winnen.
Bovendien is het de zesde zege op rij van Verstappen in de Formule 1. Lando Norris en Lewis Hamilton maakten het podium compleet. Nyck de Vries reed een kleurloze race en eindigde op de zeventiende positie.
Valse start Verstappen
Verstappen kwam beroerd weg vanaf zijn eerste startpositie. Hij werd gelijk ingehaald door thuisrijder Lando Norris en dat zorgde voor veel gejuich onder het Britse publiek.
Ook Oscar Piastri, in de andere McLaren, probeerde aan Verstappen voorbij te gaan. Dat lukte echter niet. Verder naar achteren ging Hamilton even van de baan, maar hij kon snel terugkeren op de negende positie.
In de vijfde ronde van de wedstrijd pakte Verstappen de kop terug. Achter hem en Norris waren er meer stevige gevechten gaande. Charles Leclerc deed alles om George Russell achter zich te houden, en ook Fernando Alonso en Hamilton gingen stevig met elkaar in duel.
Verder in het achterveld ging het mis voor Nico Hülkenberg. De Haas-coureur reed zijn vleugel stuk op de Red Bull van Sergio Pérez. Voor Esteban Ocon was de race in de tiende ronde helemaal klaar vanwege een mechanisch probleem. Ondertussen controleerde Verstappen het gat op de McLarens van Norris en Piastri.
Turen op de regenradar
Na elf ronden was er onduidelijkheid over wat het weer ging doen. Sommige teams meldden dat het even zou gaan regenen, andere rijders kregen te horen dat de bui net langs de baan zou trekken. Voor Verstappen was de wind wel een probleem. Hij gaf op de radio regelmatig aan dat het lastig was om de wagen op de weg te houden.
Verstappen bouwde het gat op tot boven de vijf seconden, terwijl de regen verder en verder wegtrok van het circuit. Ondertussen waren het de Ferrari's die als eerste een pitstop maakten. Later volgden ook Russell en Pérez, die zich richting de achtste plaats had gevochten. Pérez was de race als vijftiende begonnen.
Russell wisselde naar de medium band, en ging snel voorbij aan Leclerc, die juist naar de langzamere harde banden was gegaan.
Van de rijders vooraan in de race was Piastri de eerste die zich meldde voor vers rubber. Hij wisselde van de medium naar de harde banden.
Pitstops tijdens safety car
Verstappen en Norris reden veel langer door. Zij maakten hun pitstop tijdens een virtuele safety car-situatie, die niet later werd omgeruild voor de echte safety car. Dit vanwege een kapotte Haas van Kevin Magnussen. Er kwamen vlammen uit de achterkant van zijn bolide en het was einde wedstrijd voor de Deen. Verstappen wisselde naar de snelle zachte band, Norris naar de harde band.
De grote winnaar van de safety car-situatie was Hamilton. Hij kwam als derde de pitstraat uit, omdat Piastri en alle andere rijders langzaam moest rijden vanwege de neutralisatie. Voor Norris leek het op harde banden lastig te worden om Hamilton achter zich te houden, aangezien Hamilton op zachter en dus sneller rubber reed.
De grootste verliezer was Carlos Sainz. De Spanjaard werd op zijn harde rubber binnen een paar rondjes door vijf concurrenten ingehaald. Met Leclerc op plek negen en Sainz op plek tien werd het sowieso een dramatische middag voor Ferrari.
Dat kon ook gezegd worden over Alpine. Met nog zeven ronden te gaan, brak Pierre Gasly zijn achterwielophanging na contact met Lance Stroll, waardoor hij net als Ocon de finish niet haalde.
Verstappen kon ondertussen onbedreigd naar de finish rijden. Hij pakte de elfde Formule 1-zege op rij voor het team van Red Bull, waarmee het team het record van McLaren evenaarde.
Achter hem hield Norris knap stand, hij werd tweede. Achtvoudig winnaar op Silverstone Hamilton pakte het laatste podiumplekje. Piastri liep een plek op het ereschavot mis, maar mag nog steeds erg tevreden zijn met de vierde plek. Het is zijn beste resultaat in zijn nog prille Formule 1-carrière.
De nummer vijf was George Russell, gevold door Pérez. Alonso, Albon, Leclerc en Sainz maakten de top-tien compleet.